Considerations on the teaching-learning process and the didactic treatment of vocabulary in Primary Education in Cuba
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.009Keywords:
Primary education, Spanish Language, Teaching-Learning Process, Didactic Treatment, VocabularyAbstract
This paper is a brief analysis of the didactic treatment of vocabulary in Primary Education in Cuba, and it also specifies the fundamentals of the teaching-learning process of the mother tongue, and its current challenges. It is based on the conceptions of the Cuban context for the teaching of the Spanish Language, the theoretical contributions offered by the classics of didactics and the teaching-learning process of the mother tongue based on the cognitive, communicative and socio-cultural approach; assumed by the authors as a theoretical construction which is the result of the complex process of development of the new linguistic conceptions which focus their attention on discourse and on the processes of comprehension and production of meaning in different contexts.
Downloads
References
AGUAYO, A. M. (1924): Enseñanza de la lengua materna en la escuela elemental. La Habana: Librería Nueva.
DELORS, J. (1997): La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. España: Ediciones UNESCO. Recuperado el 12 de noviembre de 2010, de [Enlace]
FRAGOSO, J. E., PUNALES, L., DARIAS, J. L., POLO, M. D., CABALLERO, E., CABREE, R. J., et al. (2013): Didáctica de la Lengua Española I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
GARCIA, D. (1978): Didáctica del idioma español. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
GARCIA, D. (Comps.), (1995): La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
GINORIS, O., ADDINE, F., TURCAZ, J. (2006): Curso Didáctica General. Material Básico Maestría en Educación. Material en soporte digital.
MINISTERIO DE EDUCACION DE CUBA. (2001): Orientaciones Metodológicas de 1. a 4. grados. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
MORENO, J. (2002): Propuestas para la enseñanza del vocabulario en el aula. Textos, 31, España: Grao.
PONCET, C. (1904): Manual o Guía para los exámenes de maestros cubanos 1., 2. y 3. grados. La Habana.
PONCET, C. (1907): Lecciones de lenguaje. La Habana: Editorial La Moderna Poesía.
RICO, P., SILVESTRE, M. (2003): Proceso de enseñanza-aprendizaje. Breve referencia al estado actual del problema. En G. García, (Comps.). Compendio de Pedagogía. (pp. 68 - 79). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RICO, P., SANTOS, E. M., MARTIN-VIAÑA, V. (2004): Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RICO, P., SANTOS, E. M., MARTIN-VIAÑA, V. (2008): Exigencias del Modelo de Escuela Primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
RICO, P., SANTOS, E. M., MARTIN-VIAÑA, V., GARCIA, M., CASTILLO, S. (2008): El modelo de escuela primaria cubana: Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ROMERA, J. (1996): El léxico. En J. Romera Enseñanza de la lengua y la literatura (Propuestas metodológicas y bibliográficas), (pp.13-32). Madrid: UNED.
ROMEU, A. (2007): El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ROMEU, A. (2009): NORMATIVA: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
ROMEU, A. (2014): Introducción a la didáctica de la Lengua Española y la Literatura. (Comps.). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
SAUSSURE DE, F. (1973): Curso de Lingüística General. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
ZILBERSTEIN, J., PORTELA, R., MACPHRSON, M. (1999): Didáctica integradora de las Ciencias. Experiencia Cubana. La Habana: Editorial Academia.
VAN DIJK, T. (2001): Algunos principios de la teoría del contexto. En Aled, Revista latinoamericana de estudios del discurso. 1, 69-81.