The formation of cartographic concepts in learners

Authors

  • Josbel Gómez Torres Universidad de Artemisa
  • Pedro Pablo Recio Molina Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.005

Keywords:

Concept, Definition, Assimilation, Cartographic concepts

Abstract

The present article of theoretic reflection has like objective to explain some elements related with the concept, the definition and the assimilation of cartographic concepts in pupils. A documentary and bibliographic investigation was  utilized in his elaboration; Backed up in various techniques, I eat such: Reading of documentary sources, collection of data and presentation of the information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josbel Gómez Torres, Universidad de Artemisa

Doctor en Ciencias Pedagogicas. Profesor Auxiliar.Director de Posgrado de la Universidad de Artemisa

Licenciado en Educación, especialidad Geografia

 

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, C. (1988). Fundamentos de la dirección del proceso de formación del profesional de perfil amplio. Universidad Central de las Villas.

BARRIOS FERNÁNDEZ, L., A., & CRUZ CAPOTE, B. M. (2006). Reflexiones sobre la formación de conceptos. Revista Varona, 30-33(43).

BERMÚDEZ R, RODRÍGUEZ M. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. p. 25.

DANILOV M A, SKATKIN M N. (1985).Didáctica de la escuela media. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

GANELIN, S., I. (1978). La asimilación consciente en la escuela. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación.

GÓMEZ TORRES, J. (2021). La Concepción del trabajo con el mapa en los diferentes niveles educativos. Presentación electrónica (en Power Point) presentada en la Reunión de la Comisión de Geografía del MINED de la provincia Artemisa, Universidad de Artemisa.

HERNÁNDEZ HERRERA, P. A., & RECIO MOLINA, P. P. (2002). Geodidáctica. Antología. Tegucigalpa. Honduras: Fondo Editorial: UPNFM.

INTERNATIONAL CARTOGRAPHIC ASSOCIATION (2015). El mundo de los mapas. Inglaterra: International Cartographic Association.

LOLO VALDÉS, O. (2019).Didáctica de las Ciencias Sociales (1º Edición.). La Habana. Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.

LÓPEZ LÓPEZ, M. (2002). ¿Sabes enseñar describir, definir?? En Preguntas y Respuestas para elevar la calidad del trabajo en la escuela. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación. (pp. 23–65).

PANCHESNIKOVA, L. M. (1989).Metodología de la enseñanza de la Geografía. La Habana Cuba: Editorial: Pueblo y Educación

PATIÑO, A. (1984). Fundamentos de lógica. Universidad de la Sabana.p.36

PÉREZ ÁLVAREZ, E. C., & ÁLVAREZ CRUZ, P. (2018). Didáctica de la Geografía. Ciudad de la Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

RECIO MOLINA, P. P., DÍAZ SOTO, M. M., FERIA DÁVILA, H., & ARECES CRUZ, M. V. (2003). Apuntes para el trabajo con mapas. La Habana Cuba: Editorial: Pueblo y Educación.

RECIO MOLINA, P. P., GÓMEZ TORRES, J., DÍAZ SOTO, M. M., FERIA DÁVILA, H., & ARECES CRUZ, M. V. (2019). Cartografía. La Habana. Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.

VIGOTSKY, L. (2000). Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2021-12-22

How to Cite

Gómez Torres, J., & Recio Molina, P. P. (2021). The formation of cartographic concepts in learners. Didácticas Específicas, (25), 88–100. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.005

Issue

Section

Articles