The treatment of the present subjunctive to express an opinion or to evaluate in the manuals of Spanish as a foreign language

Authors

  • Laura Arroyo Martínez Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.002

Keywords:

Seleccionado:SFL, Grammar, Subjunctive, Analysis of manuals

Abstract

This article analyzes the treatment of the present subjunctive for expressing an opinion or valuation within the manuals of Spanish as a foreign language. A representative corpus of manuals has been selected and the following aspects have been analyzed using both a quantitative and a qualitative approach: whether this grammatical content is explicitly named
in the table of contents of the manual; whether within the units or lessons where this content is addressed, students are provided with relevant theoretical information; whether activities are developed in order to help students to learn and internalize this structure and the related learning methodology and, finally, the differences that exist between the manuals. All this will enable to obtain specific conclusions useful in pointing out some necessary future improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMENÓS, J., AHERN, A. y ESCANDELL, Mª V. (2019). Comunicación y cognición en ELE: la perspectiva pragmática, Madrid: Edinumen.

ARTUSI, A. (2020). El tratamiento de los phrasal verbs en los manuales de inglés lengua extranjera, Didácticas específicas, 22, 26-41. https://doi.org/10.15366/didacticas2020.22.002

CASTRO, M. (2018). Quería que otros estaban siempre interesados en mí: Un estudio de casos sobre el uso del subjuntivo en aprendices polacos de ELE, Tonos digital: revista de estudios filológicos, 35, 1-23.

CONTRERAS. C. y FERREIRA, A. (2013). Orden de adquisición en español como lengua extranjera: modalidad subjuntiva, Literatura y Lingüística, 28, 249-284. https://doi.org/10.29344/0717621X.28.76

DE SANTIAGO, J. y FERNÁNDEZ, J. (2017). Fundamentos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid: Arco/Libros. https://doi.org/10.17345/triangle5.1-75

DIDA, B. (2019). Análisis de errores en la adquisición del modo subjuntivo por los estudiantes francófonos de español como lengua extranjera, dir. María del Carmen Miramón-Llorca, Universidad de Alicante, Tesis doctoral.

INSTITUTO CERVANTES (1994). Plan curricular del Instituto Cervantes, Madrid: Instituto Cervantes. En línea.

LLAMAS, J. (2020). El español como lengua extranjera en nativos de lenguas bálticas orientales: análisis de producciones y estudio comparado de las interlenguas españolas de lituanos y letones, dir. Ana María González Martín, Universidad Camilo José Cela, Tesis doctoral.

RODELLAS, C. y RODRÍGUEZ, P. (2018). La adquisición del modo subjuntivo en estudiantes universitarios finlandeses, MarcoELE, 26, 1-22.

TORDERA, J. C. (2016). A vueltas con el subjuntivo en las clases de español como lengua extranjera: subjuntivo y oraciones sustantivas, Foro de Profesores de E/LE, 12, 263-274.

UGHETTA, G. (2013). Actividades prácticas para la reformulación pragmática y cognitiva del subjuntivo, Mediterráneo. Revista de la Consejería de Educación en Italia, Grecia y Albania, 5, 82-93.

ZU, J. (2018). La adquisición del indicativo y el subjuntivo en estudiantes universitarios chinos, RedELE, 30, 93-130.

Manuales analizados

ALONSO, E., CORPAS, J. y GAMBLUNCH, C. (2016). Diverso Español B. Libro del alumno + cuaderno de ejercicios. Curso de español para jóvenes. Alcobendas, España: SGEL.

CÁRDENAS, F., HIERRO, A. y ROBLES, S. (2013). Método. 3. Madrid, España: AnayaELE.

CASTRO, F., RODERO, I. y SARDINERO, C. (2006). Español en marcha. 3. Alcobendas, España: SGEL.

HERNÁNDEZ, C., HOYOS, C., MENDIZÁBAL, N. y SANZ, B. (2000). Método Everest de español para extranjeros. Nivel intermedio. León: Everest.

SÁNCHEZ, J., MORENO, C. y SANTOS, I. (2005). Nuevo español sin fronteras, B1/B2. Alcobendas, España: SGEL.

RODRÍGUEZ, J. R. y GARCÍA, M. A. (2017). Meta ELE B1. Libro del alumno y cuaderno de ejercicios. Curso de español de supervivencia. Madrid, España: Edelsa.

ROMERO, C y GONZÁLEZ, A. (2005). Eco. Curso modular de Español Lengua Extranjera, Madrid, España: Edelsa.

SÁNCHEZ, J. y GARCÍA, N. (2004). Español 2000, Alcobendas, España: SGEL.

JIMÉNEZ, A., FERNÁNDEZ, J.M. y BASIRICÓ, R. (2017). Código ELE B1. Madrid, España: Edelsa.

Published

2020-12-17

How to Cite

Arroyo Martínez, L. (2020). The treatment of the present subjunctive to express an opinion or to evaluate in the manuals of Spanish as a foreign language. Didácticas Específicas, (23), 28–43. https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.002

Issue

Section

Articles