Keywords:
Libertarian pedagogy, anarchism, education, self-management.Abstract
This work expects to explain the start-up of libertarian pedagogy in a philosophy class of the first course of a level within a Spanish public high school. Through the study and theoretic analysis of presented elements in the pedagogy anarchism this project puts into practice these principles based on the self-management and collaboration in order to awaken the students critical creative thought as well as the autonomy. It is about an innovation proposal in the classroom, and also a deep reflection abut secondary education problems ant the free citizen´s training who are protagonists of their fate. The ideas underlying the project are a rescue or a recovery of philosophical ideas from authors such as Freire, Kropotkin and Ferrer I Guardia adapted to these times; a way of copy of the actual neoliberalism pedagogy, based on the performance.
Downloads
References
Álvarez, P. (5 de octubre 2015). Platón, expulsado de clase. El País. Recuperado de http://politica.elpais.com/politica/2015/10/02/actualidad/1443800282_346551.html.
Asociación “Soy Pública” (2013). Anteproyecto de la LOMCE analizado. Recuperado de https://soypublica.wordpress.com/2012/10/08/lo-que-esconde-la-lomce-analisis-del-anteproyecto-de-ley-de-educacion/.
Aubert, D. (2004). Dialogar y transformar: pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó.
Bakunin, M. (1979). La instrucción integral. Mallorca: J. de Olañeta ed.
Cappelletti, A. (2010). La ideología anarquista. Barcelona: El grillo libertario.
Cappelletti, A. (1978). El pensamiento de Kropotkin: ciencia, ética y anarquía. Madrid: Zero.
Cuevas, F. (2003). Anarquismo y educación. Madrid: Fundación de Estudios Libertarios.
Deleuze, G. (2000). Nietzsche. Madrid. Arena.
Díaz, C. y García, F. (1980). Ensayos de pedagogía libertaria. Madrid: Zero.
Díez, E. (2013). “La comercialización de la educación”. Revista Tempora, n.º 16, pp. 59-69.
Díez, E. (2014). “Una amenaza para la escuela pública: Laicidad, privatización y segregación”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, n.º 28(3), pp. 105-117.
Fernández Sierra, J. (1996). “¿Evaluación? No, gracias, calificación”. Cuadernos pedagógicos, n.º 243, pp. 92-97.
Fernández, S y Lázaro, M. N. (1998). “Los enfoques curriculares en la formación del profesorado”. Perspectiva educacional, n.º 31-2, pp. 77-84.
Ferrer i Guárdia, F. (2009). La Escuela Moderna. Barcelona: Tusquets.
Foucault, M. (1980). Microfísica del poder. Madrid: Ed. LP.
Foucault, M. (1988). Arqueología del saber. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. y Illich, I. (1975). La desmitificación de la conciencia y otros escritos. Bogotá: Editorial América Latina.
Freire, P. (1974). Concientización. Buenos Aires: Búsqueda.
Freire, P. (1978). Pedagogía y acción liberadora. Madrid: Zero.
Freire, P. (1989). Cartas a los alfabetizadores. Quito: CEDECO.
Galeano, E. (2009). Las venas abiertas de América Latina. México: Siglo XXI.
Gallo, S. (1997). El paradigma anarquista de educación. Semillas de Libertad. Plataforma ácrata digital. Recuperado de http://www.f1yingmind.com/plataforma/doc7.
García Moriyón, F. (1982). Pensamiento anarquista español. Individuo y colectividad (Tesis Doctoral). Universidad Complutense, Madrid.
García, T. (2015). Paulo Freire. Pedagogía liberadora. Madrid: Catarata.
Gimeno, J. y otros. (2013). Por otra política educativa. Sevilla: Ediciones Morata.
Gimeno, J. (2014). “La LOMCE. ¿Una ley más de educación?”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, n.º 28 (3), pp. 31-44.
Godwin, W. (2005). Justicia política [en línea]. Recuperado de http://www.antorcha.net /biblioteca_virtual/politica/godwin/caratula.html.
Gubern, R. (2014). Historia del cine. Madrid: Anagrama.
Kropotkin, P. (2009). La selección natural y el Apoyo Mutuo. Madrid: CSIC.
McKinnon, R. (Creador). (2013). Rectify [Serie TV]. USA: SundanceTV / Gran Via Productions / Zip Works.
Nietzsche, F. (2001). La Gaya ciencia. Madrid: Akal.
Paideia, Escuela libre. (2017). Paideia-Pedagogía. Recuperado de http://www. paideiaescuelalibre.org/somos/10-pedagogia.html.
Paniagua, J. (2008). La larga marcha hacia la anarquía. Madrid: Síntesis.
Pérez, A. (2014). “Evaluación externa en la LOMCE. Reválidas, exclusión y competitividad”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, n.º 81, pp. 59-72.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de enero de 2015, n.º 3, pp. 169 a 546.
Smith, A. (2007). La riqueza de las naciones. Madrid: Alianza.
Tomassi, T. (1978). Ideología libertaria y educación. Madrid: Campo abierto.