Vol. 14 (2009): The school teacher
Monograph

THE FORMATION OF THE MASTERS DURING THE FIRST STAGE OF THE FRANCHISING

Published October 19, 2015

Keywords:

Training, teachers, Franco’s regime, primary education, curriculum, gender and education.
How to Cite
Araque Hontangas, N. (2015). THE FORMATION OF THE MASTERS DURING THE FIRST STAGE OF THE FRANCHISING. Tendencias Pedagógicas, 14, 117–128. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1907

Abstract

This article discusses the training of teachers in the early years of Franco's regime, through the teaching of religion and other subjects with a female bias and under the control of the Women's Section. The aim is to review the curriculum and the subjects that make up the pillars of an educational model based on national-Catholicism, through which attempts were made to construct a false identity to try to convey a female education for girls based on the stereotype good Christian, patriotic, housewives, wives and mothers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

·Departamento de Deportes del Movimiento (1956). Programa de Educación Física femenina para el Magisterio. Boletín Oficial de la Delegación Nacional de Deportes, 58, 32-36.

· Fernández García, E. (1995). Actividad física y género: representaciones diferenciadas en el futuro profesorado de educación primaria. Madrid: UNED-Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales. Tesis doctoral inédita.

·Málaga, E. (1953). Educación y su historia. Burgos: Hijos de Santiago Rodríguez.

·Ozores Guinea, M.P. (1968). La Educación Física Femenina en España. Formación del Profesorado. Su evolución y características. Revista Española de Educación Física, 225,3-6.

· Paya Ibars, M. (1959). Temas pedagógicos. Psicopedagogía femenina. Saber ser mamá o prepararse para ser mamá. Consigna, nº 225, pp. 7-11.

·Peralta Ortiz, M.D. (2000). Los proyectos sobre los estudios de magisterio en los comienzos del franquismo. Revista de Pedagogía, 1, 69-86.

·Rabazas Romero, T. (2001). Modelos de mujer sugeridos a las maestras en el franquismo. Bordón, 53, 423-442.

·Rabazas Romero, T. (2000). La educación física del Magisterio femenino en el franquismo. Revista Complutense de Educación, 2, 167-198.

·Rabazas Romero, T. (2002). El currículo femenino de las maestras a través de los libros de texto (1938-1970). En San Román Gago, S. (Ed.), La maestra en el proceso de cambio social de transición democrática: espacios histórico generacionales (pp. 127-207). Madrid: Instituto de la Mujer (Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales).

·San Román, S. (1998). Las primeras maestras. Los orígenes del proceso de feminización docente en España. Barcelona: Ariel.

·Ramos, M.P. (1956). Formación Familiar y Social. Consigna, 182, 67-70.

· Sánchez Buchón, C. (1955). Curso de Pedagogía. Madrid: Iter.

·Sección Femenina de FET y JONS (1942). Lecciones para los Cursos de Formación e Instructoras de Hogar. Madrid, p. 16.

·Serrano Ortiz, A. (1945). Magisterio Femenino. Hoja Divulgadora de Enseñanza Rural, 10, 6-21.