Vol. 11 (2006): Theories, approaches, and policies of education
Artículos

The e-learning modality: elements of a new teaching approach

Published October 16, 2015

Keywords:

Eslearning, new technologies, effectiveness criteria.
How to Cite
Cueva Álvarez, E., Fernández Prieto, M. S., & Muñoz Cáceres, M. D. (2015). The e-learning modality: elements of a new teaching approach. Tendencias Pedagógicas, 11, 191–206. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1872

Abstract

When developing e-learning programs it is necessary to ensure -successby keeping a balance between three main elements: the platform, the contents and the infrastructure. For instance, a good platform with deficient contents renders the system inefficient. And vice versa, a difficult-to-use platform with great contents will make the system worthless. The purpose of this document is to establish the essential criteria to assess the functioning of a e-learning system. Moreover, several recommendations to improve the functionalities of a developing platform will be suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Área, M. (2002): Educar en la sociedad de la información. Bilbao, Desclée de Brower.

Comisión de las Comunidades Europeas (2000): Concebir la educación del futuro. Promover la innovación con las nuevas tecnologías. Informe de la Comisión al

Consejo y al Parlamento Europeo. (En línea)(http://europa.eu.int/comm/education/index_en.html)

(24/04/05).

Crook, Ch. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid, Morata.

Duggleby, J., (2001). El Tutor Online. Barcelona: Deusto.

Feyten, C. y Nutta, J. (1999): Virtual instruction. Englewood, Unlimited.

Garrison, D. R. y Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21th Century. A Framework for Research and Practice. New York: Taylor and Francis.

Gil, P. (2001). E-Formación. Bilbao: Ediciones Deusto.

Gisbert, M. y otros (1997): Entornos de Formación Presencial-Virtual y a Distancia. (En línea) http://www.rediris.es/rediris/boletin/40/enfoquel.html (Consulta: 01/04/05).

González, J. y Gaudioso, L. (2001). Aprender y Formar en Internet. Madrid: Paraninfo.

Lorés, J. (Ed.) (2002). La Interacción Persona-Ordenador. Lleida: AIPO.

Majo, J. y Marqués, P. (2002): La revolución educativa en la era Internet. Barcelona, Cisspraxis.

Nielsen, J. (2002). Usabilidad. Diseño de Sitios Web. Madrid: Pearson Educación.

Ruipérez, G. (2003). Educación Virtual y E-Learning. Madrid: Auna.

Salinas, J. (1998): Redes y educación: tendencias en educación flexible y a distancia (En línea) http://editor.edutec.rediris.es/documentos/1998/tendencias.html (Consulta: 24/04/05)

Taylor, J. (2001). The future of learning - learning for the future. Proceedings of the 20th ICDE World Congress.http://www.fernuni-hagen.de/ICDE/D200 l/final/keynote_speeches/wednesday/taylor_keynote.pdf

The VCLA Internet Report (2001). Surveying the Digital Future. Year two. VCLA Centre for Communication Policy. http://www.ccp.ucla.edu.

Vizcarro, C. y León, J. A. (1998). Introducción al papel de las nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje. En C. Vizcarro y J. A. León (Eds.), Nuevas Tecnologías

para el Aprendizaje. Madrid: Pirámide.