Keywords:
Eslearning, new technologies, effectiveness criteria.Abstract
When developing e-learning programs it is necessary to ensure -successby keeping a balance between three main elements: the platform, the contents and the infrastructure. For instance, a good platform with deficient contents renders the system inefficient. And vice versa, a difficult-to-use platform with great contents will make the system worthless. The purpose of this document is to establish the essential criteria to assess the functioning of a e-learning system. Moreover, several recommendations to improve the functionalities of a developing platform will be suggested.Downloads
References
Área, M. (2002): Educar en la sociedad de la información. Bilbao, Desclée de Brower.
Comisión de las Comunidades Europeas (2000): Concebir la educación del futuro. Promover la innovación con las nuevas tecnologías. Informe de la Comisión al
Consejo y al Parlamento Europeo. (En línea)(http://europa.eu.int/comm/education/index_en.html)
(24/04/05).
Crook, Ch. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid, Morata.
Duggleby, J., (2001). El Tutor Online. Barcelona: Deusto.
Feyten, C. y Nutta, J. (1999): Virtual instruction. Englewood, Unlimited.
Garrison, D. R. y Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21th Century. A Framework for Research and Practice. New York: Taylor and Francis.
Gil, P. (2001). E-Formación. Bilbao: Ediciones Deusto.
Gisbert, M. y otros (1997): Entornos de Formación Presencial-Virtual y a Distancia. (En línea) http://www.rediris.es/rediris/boletin/40/enfoquel.html (Consulta: 01/04/05).
González, J. y Gaudioso, L. (2001). Aprender y Formar en Internet. Madrid: Paraninfo.
Lorés, J. (Ed.) (2002). La Interacción Persona-Ordenador. Lleida: AIPO.
Majo, J. y Marqués, P. (2002): La revolución educativa en la era Internet. Barcelona, Cisspraxis.
Nielsen, J. (2002). Usabilidad. Diseño de Sitios Web. Madrid: Pearson Educación.
Ruipérez, G. (2003). Educación Virtual y E-Learning. Madrid: Auna.
Salinas, J. (1998): Redes y educación: tendencias en educación flexible y a distancia (En línea) http://editor.edutec.rediris.es/documentos/1998/tendencias.html (Consulta: 24/04/05)
Taylor, J. (2001). The future of learning - learning for the future. Proceedings of the 20th ICDE World Congress.http://www.fernuni-hagen.de/ICDE/D200 l/final/keynote_speeches/wednesday/taylor_keynote.pdf
The VCLA Internet Report (2001). Surveying the Digital Future. Year two. VCLA Centre for Communication Policy. http://www.ccp.ucla.edu.
Vizcarro, C. y León, J. A. (1998). Introducción al papel de las nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje. En C. Vizcarro y J. A. León (Eds.), Nuevas Tecnologías
para el Aprendizaje. Madrid: Pirámide.