Vol. 4 (1999)
Artículos

Towards professional development Through ongoing formation: the point of view of the teachers

Published October 15, 2015
How to Cite
García Gómez, S. (2015). Towards professional development Through ongoing formation: the point of view of the teachers. Tendencias Pedagógicas, 4, 25–36. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1792

Abstract

To promote the complex processes of teachers' professional development, in-service teacher education activities are one of the best ways. However, teachers use to criticize them frequently because sometimes these activities do not foster the goals. Through the work we have done -this paper is part of a broader interpretative research-, we wanted to know which would be the features ofin-service activities to promote the development ofthe professionals of education in a significant and relevant way. To do this, we have analyzed and interpreted the words that twelve teachers who were involved in an special activity offered when we interviewed them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, C. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

BELL, B. Y GILBERT,]. (1994). Teacher Development as Professional, Personal, and Social Development. Teaching and Teacher Education, 10 (5), 483-497.

BISCARRI GASSIO,]. (1993). Motivaciones de los profesores respecto a su formación permanente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (18), 221-237.

BONALS,]. (1996). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó.

CARR, W y KEMMIS S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

GARCÍA GÓMEZ, S. (1997). El Seminario Azahar. Análisis de una actividad de formación permanente para el desarrollo profesional. Tesis Doctoral inédita.

Universidad de Málaga.

GUSKEY, T.R. (1994). Results-oriented Professional Development: In Search of an Optimal Mix of Effective Practices. Journal of Staff Development, 15 (4), 42-50.

GUTIÉRREZ RUIZ, 1. y RODRÍGUEZ MARCOS, A. (1991). Necesidades de formación permanente del profesorado ante la reforma de las enseñanzas no universitarias. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (12),33-42.

HARGREAVES, A. (1994/95). La Modificación de las Culturas de Trabajo de la Enseñanza. I<.ikirikí. Cooperación Educativa, (35), 49-61.

HUBER, G. (1988). Análisis de datos cualitativos: la aportación del ordenador. En C. Marcelo García (Coord.), Avances en el estudio del pensamiento de los profesores. Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

KEINY, S. (1994). Constructivism and Teachers' Professional Development. Teaching

and Teacher Education, 10 (2),157-167.

LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (1992). Professional Development of Teachers. En M.C. Alkin (Ed.), Encyclopedia of Educational Research. Nueva York: MacMillan Publishing Company.

MONTERO MESA, Ma L. Y GONZÁLEZ SANMAMED, M. (1989). Organización y planificación de la formación en servicio: preferencias mostradas por los propios

profesores. Bordón, 41 (3), 555-568.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, G. ET AL. (1995). Análisis de datos cualitativos por ordenador: AQUAD y NUDIST. Barcelona: PPU.

ROSALES PÉREZ, C. (1992). Posibilidades de cambio en la enseñanza. Perspectiva del profesor. Madrid: Cincel.

SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, S.ET AL. (1992). Demandas formativas del profesorado desde su práctica profesional. Propuestas para su formación. Granada: Universidad de Granada.

SMYTH, J. (1989). Developing and Sustaining Critical Reflection. Teacher Education, 40 (2),3-9.

STENHOUSE, L. (1987). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata (e.o.: 1975).