Vol. 33 (2019): Interculturality, community and school
Recovering the Past

The practice of social pedagogy

Leonor Serrano de Pablo
Inspectora de Primera Enseñanza de Zaragoza
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 33
Published January 2, 2019

Keywords:

history of education in Spain, Leonor Serrano de Pablo, social pedagogy, Revista de Pedagogía
How to Cite
Serrano de Pablo, L. (2019). The practice of social pedagogy. Tendencias Pedagógicas, 33, 154–159. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/10351

Abstract

Article originally published in January 1930 as part of number 97 of the journal Revista de Pedagogía, then directed by Lorenzo Luzuriaga. The author was Leonor Serrano de Pablo, an emblematic teacher and school inspector in the Spanish history of education of the first third of the twentieth century. The article focuses on the need to promote socialization from childhood, aiming at developing communication skills of boys and girls in schools. The article stresses the importance of language as a basis for culture, democracy, and, ultimately, for the promotion of pacifism in civilized societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Flecha García, C. (2004). 30 retratos de maestras. De la Segunda República hasta nuestros días. Madrid: Wolters Kluwer Educación.

Gómez San Miguel, E. (2017). Inspectoras de primera enseñanza en el segundo tercio del siglo XX. (Tesis doctoral inédita). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Serrano de Pablo, L. (1930). La práctica de la pedagogía social. Revista de Pedagogía, 9(97), pp. 14-19.

Simón Alegre, A. I., & Sanz Álvarez, A. (2010). Prácticas y teorías de descubrir paisajes: Viajeras y cultivadoras del estudio de la geografía en España, desde finales del siglo XIX hasta el primer tercio del XX. Arenal, 17(1), pp. 55-79.