La enseñanza de las materias introductorias de Economía en la Universidad en contexto de emergencia sanitaria

Authors

  • Diana Lis Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur (UNS) Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur (IEESS), Universidad Nacional del Sur- CONICET, Bahía Blanca, Argentina
  • Daniela Llera Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur (UNS), Bahía Blanca, Argentina.
  • Natalia Bonino Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur (UNS), Bahía Blanca, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2022.27.003

Keywords:

Teaching- Economics- University- Pandemic

Abstract

The sanitary situation that we have been going through since March 2020 has brought new ways of carrying on teaching, and has turned teaching practices into a challenge for the educators involved.

The main aim of this article is to describe the teaching practices of the professors responsible for dictating the Economics introductory subjects at Universidad Nacional del Sur (National University of the South), Argentina, during the pandemic. The method used is Qualitative methodology and case study. A semi-structured survey addressed to the teachers who form the sample population was used for data collection.

We present our final reflections, based on the analysis of results, as an invitation to rethink the teaching practices developed during the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R & Mora, S. (2014). Estrategias de enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Aique Grupo Editor.

Anijovich, R, & Gonzalez, C. (2019). Evaluar para aprender: conceptos e instrumentos. Aique Grupo Editor.

Anijovich, R. y Mora, S. (2009). ¿Cómo enseñamos? Las estrategias entre la teoría y la práctica. En Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. (pp.21-33). Aique Grupo Editor

Anuario UNS (2019-2020) http://www.uns.edu.ar/contenidos/411/652#anuarios

Camilloni, A. (2000). Las funciones de la evaluación. PFDC - Curso en Docencia Universitaria Módulo 4: Programas de Enseñanza y Evaluación de aprendizajes. UBA.

Davini, M. C. (2008) Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

Davini, M. C. (2015) La formación en la práctica docente. Paidós.

Del Regno, P. (2013) Estrategias de enseñanza del profesor en el aula de nivel superior. http://www.biomilenio.net/RDISUP/numeros/06/02 %20Del%20Regno.pdf

Fernández López, M. (2001). La ciencia económica Argentina en el siglo XX. http://www.aaep.org.ar/espa/anales/pdf_01/fernandez-lopez.pdf

Monetti, E. (2015). La didáctica de las cátedras universitarias. Estilos de enseñanza y planificación de clases. Ediuns / Noveduc.

Pérez, S. (2011). ¿Qué es la sociología? En Pérez, S. M. y Vecslir, L. (comp.). Introducción a la sociología. (pp. 13-26) Ediuns.

Rama, Claudio (2020) La nueva educación híbrida en Cuadernos de Universidades. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.

Resolución de Consejo Superior Universitario Nº 235/2022. https://servicios.uns.edu.ar/boletin/consulta/items_frame.asp?item_html=..RESOLUCICU235A22.HTM&oper=B

Sanmartí, N. (2007). 10 Ideas clave. Evaluar para Aprender. Ed. Graó.

Steiman, J. (2019). Más didáctica (en la educación superior) (Vol. 3). Miño y Dávila.

Zabalza, M. A. (2007). La didáctica Universitaria. Revista Bordón N° 59, N° 2-3, págs. 489-510 Dialnet-LaDidacticaUniversitaria-2553099%20(2).pdf

Published

2022-12-31

How to Cite

Lis, D., Llera, D., & Bonino, N. (2022). La enseñanza de las materias introductorias de Economía en la Universidad en contexto de emergencia sanitaria. Didácticas Específicas, (27), 61–81. https://doi.org/10.15366/didacticas2022.27.003

Issue

Section

Articles