The treatment of the labor movement in Contemporary World History textbooks

Authors

  • Julián Vadillo Muñoz Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.006

Keywords:

Labour movement, Anarchism, Marxism, Trade unionism, Internationals

Abstract

Secondary education and the study of the Bachillerato is fundamental to understanding certain concepts that will last throughout your life. In the case of history, it is evident if the subject is not going to dedicate himself to the study of history in the higher levels. For this reason, the way in which the contents are transmitted is fundamental in order for us to get an idea of the importance of history. One of those contents in the history of the contemporary world is the importance of the labour movement in the 19th century, in the responses to the development of the industrial and capitalist society. The objective of this article is to analyse, through different manuals of the last years, the treatment given to this aspect of history, and if there is a connection between the contents offered and the research on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julián Vadillo Muñoz, Universidad Carlos III de Madrid

Profesor

References

ÁLVAREZ JUNCO, J. (1991): La ideología política del anarquismo español (1868-1910), Madrid: Siglo XXI.

ÁLVAREZ LAYNA, J.R. (2015): Robert Owen. Socialista utópico, Madrid: McGraw Hill

ARÓSTEGUI, J. ET ALT. (2012): Historia del mundo contemporáneo, Barcelona: Vicens-Vives.

BEER, M. (1973): Historia general del socialismo y de las luchas sociales, Buenos Aires: Ediciones Siglo Veinte.

CEAMANOS LLORENS, R. (2004): De la historia del movimiento obrero a la historia social. L’Actualité de l’HIstoire (1951-1960) y Le Mouvement Social (1960-2000), Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. https://doi.org/10.26754/uz.84-7733-697-0

CEAMANOS, R. (2014): La Comuna de París (1871), Madrid: Los Libros de la Catarata.

DE CABO, I. (1995): Los socialistas utópicos, Barcelona: Ariel.

DROZ, J. (1979) : Historia del socialismo. De 1875 a 1918, Barcelona, Destino.

ECKHARDT, W. (2017): La Primera Internacional y la Alianza en España, Madrid: Fundación Anselmo Lorenzo.

FREYMOND, J. (1973): La Primera Internacional, Madrid: Zero ZYX.

GONZÁLEZ GONZÁLEZ, M.C. y CABEZALÍ GARCÍA, E. (2002): Historia del mundo contemporáneo, Madrid: Akal.

HOROWITZ, I.L. (1990) : Los anarquistas. La teoría. La práctica, Madrid, Alianza.

JOLL, J. (1978): Los anarquistas, Barcelona, Grijalbo.

KRIEGEL, A. (1977): Las internacionales obreras, Barcelona: Martínez Roca.

MONTERO DÍAZ, J. (1996) (Coordinación y realización): Historia del mundo contemporáneo, Madrid: Tempo.

PANIAGUA, J. (2012): Breve historia del anarquismo, Madrid: Nowtilus.

PÉREZ LEDESMA, M. (1987): El obrero consciente, Madrid: Alianza.

PÉREZ LEDESMA, M. y ÁLVAREZ JUNCO, J. (1982): “Historia del movimiento obrero ¿una segunda ruptura?” en Revista de Occidente, Madrid, 1982.

SÁNCHEZ PÉREZ, F. (2011): Historia del mundo contemporáneo, Bilbao: Oxford.

STERNFELD, R. (1935): Historia de Francia, Barcelona: Editorial Labor, Barcelona.

WINOCK, M (1992): Le socialismo en France et en Europe (XIX-XX siècle), París, Éditions du Seuil.

WOODCOCK, G. (1979): El anarquismo. Historia de las ideas y movimientos libertarios, Barcelona, Ariel.

Published

2020-12-17

How to Cite

Vadillo Muñoz, J. (2020). The treatment of the labor movement in Contemporary World History textbooks. Didácticas Específicas, (23), 91–112. https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.006

Issue

Section

Articles