The determining syntagm in Secondary Education

Proposal for methodological updating in the teaching of syntax

Authors

  • Mario Casado Mancebo UNED

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.004

Keywords:

Secondary Education, Bachillerato, Spanish language teaching, Noun phrase, Determiner phrase

Abstract

Subjects of Lengua castellana y Literatura in the Secondary Education curriculum are determined by a traditional approach that keeps us from spotting a bunch of theoretical problems overcome by linguistics through last decades of XXth century. This conservatism at grammar teaching prevents education from advancing together with linguistic progresses. In this paper, there is a proposal for a methodological update focused on the treatment of nominal phrases in Secondary Education. Together with it, you will find a theoretical framework and an extensive bibliographical review of Spanish language teaching resources which evidence the problem and justify the teaching proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abney, Steven P. (1987): The English noun phrase in its sentential aspect (Tesis doctoral), M.I.T., Massachussets.

Alarcos Llorach, Emilio (1951): Gramática estructural, Madrid, Gredos.

Andrés Ferrer, Paloma, M. González Gómez, y M. Jiménez Escobar (2010): Lengua castellana y Literatura (Vol. 1), Zaragoza, Edelvives.

Arroyo Cantón, Carlos, y P. Berlato Rodríguez (2012): Lengua castellana y Literatura, Madrid, Oxford Educación.

Bello, Andrés (2002): Gramática de la lengua castellana destinada al uso de los americanos, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Bosque, Ignacio (2007): Las categorías gramáticales. Relaciones y diferencias, Madrid, Síntesis.

Bosque, Ignacio, y J. Gutiérrez-Rexach (2009): Fundamentos de sintaxis formal, Madrid, Akal.

Brucart, José M., y M. L. Hernanz (2015): “Las posiciones sintácticas”, en Perspectivas de sintaxis formal, Gallego, Á. J. (ed.), Madrid, Akal, 33-104.

Chomsky, Noam A. (1970): “Remarks on nominalizations”, en Readings in English Transformational Grammar, Jacobs, R. A. y P. S. Rosenbaum (eds.), Waltham, Ginn, 184-221.

Eguren, Luis J., y O. Fernández Soriano (2004): Introducción a una sintaxis minimista. Madrid, Gredos.

Eguren, Luis J., y O. Fernández Soriano (2006): La terminología gramatical. Madrid, Gredos.

Escandell Vidal, María V. (2004): Fundamentos de Semántica composicional. Barcelona, Ariel.

Fernández Leborans, María J. (1983): “Notas sobre el sintagma en la lengua española”, DICENDA - Cuadernos de filología hispánica, 2, 57-75.

Fernández Leborans, María J. (2003): Los sintagmas del español (Vol. I, El sintagma nominal), Madrid, Arco Libros.

Gómez Torrego, Leonardo (2010): Gramática didáctica del español, Madrid, SM.

Jackendoff, Ray S. (1977): The Architecture of the Language Faculty, Cambridge, Mass, The MIT Press.

RAE (1931): Gramática de la lengua española, Madrid, Espasa Calpe.

RAE, y ASALE (2009): Nueva gramática de la lengua española. Morfología y Sintaxis I (Vol. 1), Madrid, Espasa.

VV. AA. (2008a): Lengua castellana y Literatura 1.o Bachillerato (J. Rodríguez Puértolas, ed..), Madrid, Akal.

VV. AA. (2008b): Lengua y Literatura para 1.o de Bachillerato (P. López Lara, ed.), Madrid, Santillana.

VV. AA. (2009): Lengua y Literatura para 1o de ESO. (F. López Martínez, ed.), Madrid, Santillana.

Published

2020-12-17

How to Cite

Casado Mancebo, M. (2020). The determining syntagm in Secondary Education: Proposal for methodological updating in the teaching of syntax. Didácticas Específicas, (23), 57–74. https://doi.org/10.15366/didacticas2020.23.004

Issue

Section

Articles