The educational Escape Room as a proposal of gamification for the learning of History in pre-school education

Authors

  • Noemí Sanz Yepes Universidad de Burgos
  • Almudena Alonso Centeno Universidad de Burgos

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2020.22.001

Keywords:

History, Gamification, Escape Room, Early Childhood Education, Knowledge of the Environment

Abstract

History learning is often related to different educational stages of Early Childhood Education, because of the structural nature presents by the subject. From this point of view, we understand gamification as a first-order didactic strategy which introduce the concept of temporality, change and history, into the classroom of Early Childhood Education, taking the design of an Educational Escape Room as the starting point. The use of the ludic element in the learning of history allows students to connect with their closest environment in order to relate different contents and competences, so they could achieve multidisciplinary knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Almudena Alonso Centeno, Universidad de Burgos

Profesora asociada de la Universidad de Burgos

Coordinadora de 4º Curso de Educación Infantil

References

Blanco, P. D., Ferna?ndez, C., Molero, B., Ortega, D., & Sa?nchez, M. (2008). La formación en didáctica de las Ciencias Sociales del maestro de educación infantil. Una propuesta adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior" .

Boletín Oficial del Estado. (11 de diciembre de 2018). Madrid, España.

Cuenca López, J. M. (s.f.). El currículo de Ciencias Sociales en la Enseñanza no Universitaria: del diseño al desarrollo. LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES EN EDUCACIÓN INFANTIL. Huelva, España.

Fernández Díaz, Y., Ortiz Martínez, M., & Serra Larín, S. (enero de 2015). Importancia del juego para niños.

Godin, B. (2012). Social Innovation: Utopias of Innovation from C.1830 to the present. Project on the Intellectual History of Innovation. .

Marín, I., & Hierro, E. (s.f.). Gamificación. El poder del juego en la gestión empresarial y la conexión con los clientes.

Michavilla, F. (2009). LA INNOVACIÓN EDUCATIVA. OPORTUNIDADES Y BARRERAS. Madrid, España. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.extran1201

Miralles Martínez, P., & Rivero Gracia, P. (22 de marzo de 2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Murcia, España.

Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities.

Ramírez Montoya, M. S., & Valenzuela Gonzáñez, J. R. (2017). INNOVACIÓN EDUCATIVA Investigación, formación, vinculación y visibilidad. Madrid, España.

Sebarroja, J. C. (2002). El profesor y la innovación educativa. Madrid.

Published

2020-06-15

How to Cite

Sanz Yepes, N., & Alonso Centeno, A. (2020). The educational Escape Room as a proposal of gamification for the learning of History in pre-school education. Didácticas Específicas, (22), 7–25. https://doi.org/10.15366/didacticas2020.22.001

Issue

Section

Articles