The objective prediction of academic performance and its possibilities in personalized guidance
Keywords:
orientation, personalized education, evaluation, educational performanceAbstract
In the first part, he analyzes the historical antecedents of predictive theories, the change of assumptions that modern science requires, and the problems that these pose to personalized guidance. It stops at the possibilities, topics and dangers of statistical models. The second part synthesizes the results that are accumulated on stability and prediction of grades by offering multiple prediction models for the primary school and the baccalaureate and a selected bibliography on the subject.Downloads
References
Bloom, B. S. (1965). Stability and change in Human characteristics. N. York; John Willey.
Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and schoollearning. N.York; Mc Graw Hill.
Botwinick (1977): "Intellectual abilities". págs 580-605 de Handbook of the psychology of agin. ed. BIRREN J.E.; N. York; Van Nostrand.
Castillo Arredondo, S. (1989). Orientación educativa. El consejo orientador al término de la EGB. Madrid; Cincel.
Fernandez Pérez, M. (1988). Evaluación y fracaso escolar. págs 72-92 de Cuestiones de Didáctica. Barcelona; CEAC
García Hoz, V. y Pérez Juste, R. (1984): "La investigación del profesor en el aula"; Madrid; Escuela Española.
García Yagüe, J. (1965). La predicción y los tests como factor de orientación. Educadores; 33; 415-22.
García Yagüe, J. (1969). Orientación y predicción. págs 183-192 de La educación en el mundo actual. Problemas y técnicas. Madrid; C.S.I.C.
García Yagüe, J. (1992). El difícil camino de la mejora cualitativa de nuestra escuela primaria. Tendencias pedagógicas n° O; 1-27.
Loscos Lucero, M.P. (1985). Metaanálisis sobre predicción del rendimiento escolar. Rev. Int. Educ.; 3, 6; 221-35
Palomino López, A. (1970). La predicción de éxito en bachillerato superior. Educadores; 1970;57203-20.
Palomino López, A. (1985). Modelos cuantitativos, predicción del rendimiento y niveles de exigencia. págs. 518-21 de las Actas y trabajos de las Jornadas de Orientación educativa. Madrid; Univ. Complutense.
Rodríguez Espinar, S. (1982). Factores del rendimiento escolar. Barcelona; Oikos-Tau.
Rpdriguez Espinar, S. (1982). Diagnóstico y predicción en orientación. Rev. Educación, 270: 113-140.
Vazquez Alonso, A. (1991). Estructura factorial del rendimiento académico en bachillerato y COU. Bordon,43, 1: 7-19.
Willerman, L. (1979). The Psychology of individual and group differences. S.Francisco; Freeman and Co.