Vol. 33 (2019): Interculturality, community and school
Educational Experiences

The importance of Art in the school environment for the construction of critical and reflexive knowledge: an analysis through debate about the exhibition Quermuseu

Paula Juca Sousa Santos
IFTO campus Paraíso do Tocantins/UNICARIOCA
Bio
Leonardo Monteiro Trotta
Unicarioca
Bio
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 33
Published January 2, 2019

Keywords:

art, reflection, school environment, learning
How to Cite
Sousa Santos, P. J., & Trotta, L. M. (2019). The importance of Art in the school environment for the construction of critical and reflexive knowledge: an analysis through debate about the exhibition Quermuseu. Tendencias Pedagógicas, 33, 127–139. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.010

Abstract

The present article tries to find out the relation between the role of the school and the critical and reflexive construction of the adolescents in front of the manifestations of Contemporary Art. In this bias, for purposes of obtaining data, a didactic sequence was proposed through a debate about the exhibition called Queermuseo, exhibited by the Santander Cultural Museum, in Porto Alegre. The main objective was to identify whether discussions and awareness-raising activities involving Art in the school environment can contribute to the transformation and awareness of the students' critical and reflective sense. In this sense, students participated in the 3rd year of the Integrated Middle School to the Technician of Agroindustry of Campus Paraíso del Tocantins of IFTO. For the analysis of the data, quantitative research was used. The theoretical contribution was based on the conception of the multiple intelligences, proposed by Gardner (1994). It is hoped that the results of this research may contribute to future work on the importance of debates about Art in the school environment, with a view to the development and transformation of the individual in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P. (5 de octubre 2015). Platón, expulsado de clase. El País. Recuperado de http://politica.elpais.com/politica/2015/10/02/actualidad/1443800282_346551.html.

Asociación “Soy Pública” (2013). Anteproyecto de la LOMCE analizado. Recuperado de https://soypublica.wordpress.com/2012/10/08/lo-que-esconde-la-lomce-analisis-del-anteproyecto-de-ley-de-educacion/.

Aubert, D. (2004). Dialogar y transformar: pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó.

Bakunin, M. (1979). La instrucción integral. Mallorca: J. de Olañeta ed.

Cappelletti, A. (2010). La ideología anarquista. Barcelona: El grillo libertario.

Cappelletti, A. (1978). El pensamiento de Kropotkin: ciencia, ética y anarquía. Madrid: Zero.

Cuevas, F. (2003). Anarquismo y educación. Madrid: Fundación de Estudios Libertarios.

Deleuze, G. (2000). Nietzsche. Madrid. Arena.

Díaz, C. & García, F. (1980). Ensayos de pedagogía libertaria. Madrid: Zero.

Díez, E. (2013). La comercialización de la educación. Revista Tempora, 16, pp. 59-69.

Díez, E. (2014). Una amenaza para la escuela pública: Laicidad, privatización y segregación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(3), pp. 105-117.

Fernández Sierra, J. (1996). ¿Evaluación? No, gracias, calificación. Cuadernos pedagógicos, 243, pp. 92-97.

Fernández, S & Lázaro, M. N. (1998). Los enfoques curriculares en la formación del profesorado. Perspectiva educacional, 31(2), pp. 77-84.

Ferrer i Guárdia, F. (2009). La Escuela Moderna. Barcelona: Tusquets.

Foucault, M. (1980). Microfísica del poder. Madrid: Ed. LP.

Foucault, M. (1988). Arqueología del saber. México D.F.: Siglo XXI.

Freire, P. & Illich, I. (1975). La desmitificación de la conciencia y otros escritos. Bogotá: Editorial América Latina.

Freire, P. (1974). Concientización. Buenos Aires: Búsqueda.

Freire, P. (1978). Pedagogía y acción liberadora. Madrid: Zero.

Freire, P. (1989). Cartas a los alfabetizadores. Quito: CEDECO.

Galeano, E. (2009). Las venas abiertas de América Latina. México: Siglo XXI.

Gallo, S. (1997). El paradigma anarquista de educación. Semillas de Libertad. Plataforma ácrata digital. Recuperado de http://www.f1yingmind.com/plataforma/doc7.

García Moriyón, F. (1982). Pensamiento anarquista español. Individuo y colectividad (Tesis Doctoral). Universidad Complutense, Madrid.

García, T. (2015). Paulo Freire. Pedagogía liberadora. Madrid: Catarata.

Gimeno, J. et al. (2013). Por otra política educativa. Sevilla: Ediciones Morata.

Gimeno, J. (2014). La LOMCE. ¿Una ley más de educación?. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, n.º 28(3), pp. 31-44.

Godwin, W. (2005). Justicia política [en línea]. Recuperado de http://www.antorcha.net /biblioteca_virtual/politica/godwin/caratula.html.

Gubern, R. (2014). Historia del cine. Madrid: Anagrama.

Kropotkin, P. (2009). La selección natural y el Apoyo Mutuo. Madrid: CSIC.

McKinnon, R. (Creador). (2013). Rectify [Serie TV]. USA: SundanceTV / Gran Via Productions / Zip Works.

Nietzsche, F. (2001). La Gaya ciencia. Madrid: Akal.

Paideia, Escuela libre. (2017). Paideia-Pedagogía. Recuperado de http://www. paideiaescuelalibre.org/somos/10-pedagogia.html.

Paniagua, J. (2008). La larga marcha hacia la anarquía. Madrid: Síntesis.

Pérez, A. (2014). Evaluación externa en la LOMCE. Reválidas, exclusión y competitividad. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 81, pp. 59-72.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de enero de 2015, n.º 3, pp. 169 a 546.

Smith, A. (2007). La riqueza de las naciones. Madrid: Alianza.

Tomassi, T. (1978). Ideología libertaria y educación. Madrid: Campo abierto.