Intercultural Competence in Secondary School: Intertwined views of teachers and students towards people of other cultures and beliefs
Keywords:
teacher competences, intercultural education, multiculturality, culture, school integration.Abstract
The multicultural reality is more evident in our society, it is transferred to our educational schools. This fact highlights the formative level of the different agents which are part of the educational community in relation to the acquisitional degree of the so-called "intercultural competence", as a strategy given by an effective response to diversity in the classrooms. The study presented here is focused on the analysis of this intercultural competence in the I.E.S. Miguel de Cervantes, Sevillian school, from the perspective of students (N = 76) and teachers (N = 9). This school is located in a neighborhood with a high population rate of diverse cultural origins. For its realization, we opted for a 'hybrid' design, using combined interviews and questionnaires, after analyzing the official documents of the center. The results indicate the needs to develop a multicultural curriculum to facilitate the optimal integration of the different groups presented in the school, since the students show some acquisition degree of this competence while it is shown prejudiced and stereotyped attitudes towards people of other cultures and beliefs. Likewise, the training of teachers in this issue appears as a crucial element for the improvement of socio-educational processes in the school.
Downloads
References
Abdallah-Pretceilla, M. (2001). La educación intercultural. Barcelona: Idea Books.
Ballesteros-Moscosio, M.A. (2013). Enseñar y aprender a convivir desde el conocimiento: formación de los futuros docentes de Secundaria sobre la cuestión intercultural a través del uso de TIC. En V. Llorent & A. El Fathi (Presidentes). Actas del Congreso Internacional Hispano-Marroquí “Imagen mediática de Marruecos en España”. Tetuán, 17-19 de abril de 2013.
Cabrera, F. A., (2002). Hacia una nueva concepción de la ciudadanía en una sociedad multicultural. In M. Bartolomé (Ed). Identidad y Ciudadanía. Un reto a la educación intercultural, (pp. 27-104), Madrid: Narcea.
Díaz, M.J. (Coord) (1999). Educación multicultural y aprendizaje cooperativo en contextos heterogéneos. Madrid: CIDE. Memoria de investigación.
Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, inteculturalidad y diversidad en educación. México: Fondo de Cultura Económica.
Delors, J. (2000). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana.
Escarbajal, A. (2009). Estudios de las respuestas socioeducativas ofrecidas a los inmigrantes en la Región de Murcia y propuesta formativa para Trabajadores Sociales y Educadores Sociales. Universidad de Murcia: Tesis doctoral Inédita.
Figueroa, P. (1993). Education for cultural diversity. Londres: Routledge.
García, F. J. & Pulido, R. A. (1992). Educación multicultural y antropológica de la educación. En P. Fermoso (Ed.). Educación intercultural: la Europa sin fronteras, (pp. 35-70). Barcelona: Narcea.
García, J. L. (2005). Educación Intercultural. Análisis y propuestas. Revista de Educación, 336, pp. 89-109.
Leiva, J. (2010). Educación intercultural y convivencia desde la perspectiva docente. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 14(3), pp. 251-274.
Malazonia, D., Maglakelidze, S., Chiabrishvili, N., & Gakheladze, G. (2017). Factors of students‟ intercultural competence development in the context of Georgia. Cogent education, 4, pp. 1-17.
Martínez, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la Educación Superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica de Educación, 22(1).
Morales, S. M. (2007). La educación de competencias para la convivencia intercultural. Tesis doctoral. Universidad de Valencia. Recuperado el 29 de abril de 2011 de http//www.resisenxarxa.net/TESIS_UV/AVAILABLE/ TDX-0520108-150238/morales.pdf.
Pech, C. & Rizo, M. (2014). Interculturalidad miradas críticas. Barcelona: Institut de la Comunicació, Universitat Autónoma de Barcelona.
Pozuelos, F. J. (2008). Currículum e interculturales: Aportaciones para una educación transformadora. In Jiménez, A. & Cruz, M. R. (Coord.) Integración de menores inmigrantes en contextos educativos plurales, pp. 71-88. Huelva: ACCEM.
Quilaqueo, D., & Torres, H. (2013). Multiculturalidad e interculturalidad: desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas. ALPHA, pp. 285-300.
Saez, R. (2006). La educación Intercultural. Revista de educación, 339, pp. 859-881.