Vol. 1 (1995): Past and present school issues
Artículos

The direction of public school centers: its legal concretion in Spain.

Inmaculada Egido Gálvez
Universidad Autónoma de Madrid
Joaquín Paredes Labra
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 14, 2015

Keywords:

school management, school legislation, managerial function
How to Cite
Egido Gálvez, I., & Paredes Labra, J. (2015). The direction of public school centers: its legal concretion in Spain. Tendencias Pedagógicas, 1, 87–99. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1995.1.007

Abstract

This article tries to analyze the controversial figure of the director, whose profile for Primary and Secondary was converging and being defined between the beginning of the Francoism and the present time from the different legal models that followed one another. In the case of Primary, the direction runs parallel to the birth and evolution of the graduate school. In the case of Secondary, its origin is not so recent, to the extent that this level is traditionally assigned to the University. Another aspect analyzed will be the conflicting questions regarding the direction that have appeared in the analyzed period, in particular that of "professionalization". This the main conclusions, a historical perspective in relation to the selection, formation and functions of the direction is offered and it is observed that there has never been a professional directive function

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV. (1978). Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: Santillana.

ALVAREZ, M. (1988). El equipo directivo. Recursos técnicos de gestión. Madrid: Popular.

BERNAL, J. L. y JIMENEZ, J. (1992). El equipo directivo en los centros públicos no universitarios. Dualidad de su situación como representantes al mismo tiempo de la Administración educativa y de la comunidad escolar e interacciones que se establecen en el centro como consecuencia de esta dualidad"; Documento Policopiado.

CAMPO, S. (ed.) (1976). Diccionario de Ciencias Sociales. Tomo 11; Madrid; Instituto de Estudios Políticos.

CONSEJO ESCOLAR DEL ESTADO (1992). Informe sobre el Estado y Situación del Sistema Educativo. Curso 1990-91. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

GLASMAN, N. S. y NEVO, D. (1988). Evaluation in decision making. The case of school administration. Boston: Kluwer Academic Publishers.

GOLDHAMMER, K. (1989). Dirección y organización de la Enseñanza Primaria y Secundaria. en HUSEN, T. y POSTLETHWAITE, T.N. (ed.): Enciclopedia Internacional

de Educación. Vol. 3. Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia. Vicens-Vives.

GOMEZ DACAL, G. (1991). Las funciones directivas y su profesionalización. Bordón: 2 (43); págs. 119-29.

HANSON, E. M. (1990). School-based Management and Educational Reform in the United States and Spain"; Comparative Education Review; November; págs. 523-537.

MAILLO, A. (1969). La inspección de Enseñanza Primaria. Historia y funciones. Madrid: Escuela Española.

MARTIN BRIS, M. (1991). Organización y dirección de centros: planes de formación para directivos. Bordón: 2 (43); págs. 159-162.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA: Colección Legislativa. Años 1951 a 1969; Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia. Varios Vols.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1969): "La educación en España. Basespan una política educativa"; Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1990 a): "Historia de la Educación en España. Nacional-catolicismo y educación en la España de posguerra" (1). TomoV; Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1990 b): "Historia de la Educación en España. Nacional-catolicismo y educación en la España de posguerra" (11).

Tomo VI; Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1991): "Historia de la Educación en España. Educación durante la II República". Tomo IY. Madrid; Ministerio de Educación y Ciencia.

NAVARRO SANDALINAS, R. (1992): "La Ley Villar y la formación del profesorado"; Revista de Educación; n° extraordinario; págs. 219-236.

OCAMPO, C. y VAZQUEZ, M. P. (1992): "Una perspectiva en la función directiva en los centros públicos (Primaria-E.G.B.) de la provincia de Ourense en el periodo 1967-92". En AA. VV.: La dirección, factor clave de la calidad educativa. Bilbao.Universidad de Deusto.

PASCUAL, R. (1988): "La gestión educativa ante la innovación y el cambio"; II Congreso Mundial Vasco; Madrid; Narcea.

PUELLES, M. (1986): "Educación e ideología en la España contemporánea"; 23 ed.; Barcelona; Labor.

ROTGER AMENGUAL, B. (1982): "Direcciones escolares. El director como técnico, como líder y como ejecutivo"; Madrid; Escuela Española.

SMYTH, J. (ed.) (1989): "Critical perspectives on educationalleadership"; Londres; The Falmer Press.

VIÑAO FRAGO, A. (1990): "Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936)". Madrid; Akal.

VIÑAO FRAGO, A. (1992): "La Educación General Básica. Entre la realidad y el mito"; Revista de Educación; n° extraordinario; págs. 47-71.