Vol. 1 (1995): Past and present school issues
Artículos

Communication at school

Published October 14, 2015
How to Cite
García García, M. (2015). Communication at school. Tendencias Pedagógicas, 1, 39–52. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1995.1.003

Abstract

Human Communication must be understood as a phenomenon, a process and the very result of that happening. Phenomenological aspect in double aspect: - Existential = "sameness". You can not teach or imitate. Man is "with himself". - Inter-personal, "be-with". It is inserted in the constitutive radicality, making possible personality (essence) and existence. The ontological stratum serves as a support and reaches so many phenomena that only one to one can be manifested. In the vital journey, man needs his fellows for his realization and identity; It comes to the process when it comes to life. Several institutions are called to create favorable conditions to interpret and lead incipient humanity. The school community reaches prominence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argyle, M. (1978). Psicología del comportamiento interpersonal. Madrid; Alianza.

Argyle, M. (1980). Tú y los otros. Formas de comunicación. México; Harla.

Borden, G. A. (1975). Introducción a la teoría de la comunicación humana. Madrid; Ed. Nacional.

Brown, R. (1974). Psicología social. México; Siglo XXI.

Brown, Donald, V. (1976). La imagen visual y expresión verbal. Madrid; Instituto de Pedagogía del C.S.I.C.

Cartwright, y Zander. (1971). Dinámica de grupos. México; Trillas.

Davis, F. (1979). La comunicación no verbal. Madrid; Alianza.

Davis, F. (1975). El lenguaje de los gestos. Buenos Aires; Emecé.

Dupont, P. (1984): La dinámica de la clase. Madrid; Narcea.

Hargreaves, D. (1979). Las relaciones interpersonales en la educación. Madrid: Narcea.

Herbert, E.L. Ferry, G. (1976). Pedagogía y psicología de los grupos. Barcelona: Nova terra.

Holland, J.L. (1975). La elección vocacional.Teoría de las carreras. México; Trillas.

Knapp, M.L. (1982). La comunicación no verbal; el cuerpo y el entorno. Barcelona: Paidós.

Laing, R.D. (1978). Percepción interpersonal. Buenos Aires: Amorrortu.

LAING, R.D. (1975). El yo y los otros. Méjico: Fondo de Cultura Económica.

Luft, J. (1976). La interacción humana. Madrid; Marova.

Maslow, A. (1979). El hombre autorrealizado. Barcelona: Kairós.

May, R. (1974). El hombre en busca de sí mismo. Buenos Aires; Central.

Miller, A. (1974): lenguaje y comunicación. Buenos Aires: Amorrortu.

Montagu, A. (1981). El sentido del tacto: comunicación humana a través de la piel. Madrid; Aguilar.

Montaigne, M. (1968). Ensayos pedagógicos. Salamanca; Anaya.

Morris, CH. (1962). Signos, Lenguaje y conducta. Buenos Aires: Losada.

Morris, D. (1980). El hombre al desnudo. Un estudio objetivo del comportamiento humano. Barcelona: Nauta.

Postic, M. (1982). La relación educativa. Madrid: Narcea.

Rosenthal, R. (1980). Pigmalión en la Escuela. Expectativa del maestro y desarrollo intelectual del alumno. Madrid: Marova.