Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Preferences in learning styles of the students who study the baccalaureate in the Region of Murcia

Nicolás Ros Martínez
Consejería de Educación de Murcia
María Luz Cacheiro González
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Domingo J. Gallego Gil
Universidad Camilo José Cela
Published July 4, 2017

Keywords:

learning styles, students, accalaureate, Region of Murcia, CHAEA
How to Cite
Ros Martínez, N., Cacheiro González, M. L., & Gallego Gil, D. J. (2017). Preferences in learning styles of the students who study the baccalaureate in the Region of Murcia. Tendencias Pedagógicas, 30, 105–117. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.006

Abstract

The general objective of this research was to verify the possible differences among the different learning styles, in each of the modalities of Baccalaureate, according to the sex and the type of educational center. For this, a descriptive and relational study has been carried out, from a quantitative and transversal methodological approach. The sampling was incidental, involving 823 students distributed in 5 of the 13 institutes of Secondary Education of the Murcia Capital, 2 concerted centers of the Capital that impart Baccalaureate and 7 of the localities of Alcantarilla, Alhama, Ceutí and Molina de Segura of the Region of Murcia. The questionnaire applied was the CHAEA (Alonso, 1992). Among the results obtained, we emphasize that the predominant style is reflexive, and that reflexive and theoretical learning styles are the ones that prevail in the modalities of Technological Baccalaureate and Natural Sciences and Health, and the styles of active and pragmatic learning In the modalities of Arts and Humanities and Social Sciences. Among the conclusions highlight the need to continue promoting pedagogical proposals that take into account the preferences of learning styles to modulate them according to educational and professional needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adán, M.I. (2008). Los estilos de aprendizaje en la orientación y tutoría de bachillerato. Revista Complutense de Educación, 19(1), 59-76. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/16403

Aldajah, S., Haik, Y. y Moustafa, K. (2014). Compatibility of teaching styles with learning styles: a case study. European Journal of Educational Sciences, 1(1), 50-58. Recuperado de http://ejes.eu/wp-content/uploads/2016/01/6.pdf https://doi.org/10.19044/ejes.v1no1a6

Alonso, C.M. (1992). Estilos de aprendizaje: Análisis y diagnóstico en estudiantes universitarios. Tesis doctoral. Madrid: UCM.

Alonso, C.M., Gallego, D.J. y Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero.

Ángel, W. (2015). Los estilos de aprendizaje y el trabajo colaborativo en los ambientes virtuales. Tesis doctoral. Madrid: UNED.

Contreras, Y. y Lozano, A. (2012). Aprendizaje auto-regulado como competencia para el aprovechamiento de los estilos de aprendizaje en alumnos de educación superior. Revista Estilos de Aprendizaje, 5(10), 114-127. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/112/75

Curry, L. (1983). An Organization of Learning Styles Theory and Constructs. American Educational Research Association Annual Meeting. Montreal, Canada. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED235185

Farfán, S., Gallardo, R., Teran, J. y Alonso, C. (2010). Aplicación de los Estilos de Aprendizaje para la determinación de los grupos de riesgo en la Carrera de Informática de la UMSA. Revista Estilos de Aprendizaje, 3(6), 138-152. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/139/98

García-Cué, J.L. (2013). Estilos de aprendizaje. En J.L. García-Cué, M.A. Jíménez, T. Martínez y C. Sánchez (coords.), Estilos de aprendizaje y otras perspectivas pedagógicas del siglo XXI. México: Colpos.

Keefe, J.W. (1988). Profiling and Utilizing Learning Style. National Association of Secondary School Principals. Virginia: Reston.

Kolb, A.Y. y Kolb, D.A. (2005). The Kolb Learning Style Inventory—Version 3.1. Technical Specifications. Boston: Hay Resources Direct. Recuperado de http://learningfromexperience.com/media/2010/08/Tech_spec_LSI.pdf

Lago, B., Colvin, L., Cacheiro, M.L. (2008). Estilos de aprendizaje y actividades polifásicas: Modelo EAAP. Revista de Estilos de Aprendizaje, 1(2), octubre 2008. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/141

Leiva, J.J. (2017). Estilos de aprendizaje y educación intercultural en la escuela. Tendencias Pedagógicas, 29, 211-228. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/7091/7466

Luengo, R. y González, J.J. (2005). Relación entre los estilos de aprendizaje, el rendimiento en matemáticas y la elección de asignaturas optativas en alumnos de E.S.O. RELIEVE, 11(2), 147-165. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v11n2/RELIEVEv11n2_4.htm

Reid, J. (1995). Learning Styles: Issues and Answers. En Learning Styles in the ESL/EFL Classroom (pp. 3-34). EEUU: Heinle & Heinle Publishers.

Ros, N. (2015). Estilos de aprendizaje de los alumnos de bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia: diagnóstico y propuesta de mejora. Tesis doctoral. Madrid: UNED.

Sagarra, M., Estrada, M. y Monferrer, D. (2015). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: lateralización vs. interconexión de los hemisferios cerebrales. Revista Española de Pedagogía, 73(262), 583-600.

Santizo, J.A., García-Cué, J.L. y Gallego, D.J. (2008). Dos métodos para la identificación de diferencias de estilos de aprendizaje entre estudios donde se ha aplicado el CHAEA. Revista de Estilos de Aprendizaje, 1 (1), 28-42. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/75/8