Vol. 26 (2015): Early Childhood Education
Miscellany

Theory and participatory techniques of the process dialectic in popular education

Giovana Díaz Valladares
Universidad Autónoma del Estado de Morelos
María Guadalupe Peñaloza Yañez
Universidad Autónoma del Estado de Morelos
Published October 27, 2015

Keywords:

dialectic process, popular education, participative techniques, theorization, popular educators
How to Cite
Díaz Valladares, G., & Peñaloza Yañez, M. G. (2015). Theory and participatory techniques of the process dialectic in popular education. Tendencias Pedagógicas, 26, 253–262. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2136

Abstract

Popular education takes over an undeniable influence in agreement with its participative and theorization techniques in the current education overview, where only theorist’s practices are carried out and without participation. At the moment popular education is currently through a process of reconceptualization, ergo, an acknowledgment of theoretical and practical elements carried out by the popular educators in their proceeding models. We will try to precise basic components such as popular education, the dialectic process and its theorists and participative elements, bearing in mind various authors which have specialized in popular education and the dialectic process through the creation of a didactical apprenticeship adduced by Paulo Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Pro-Bienestar de la familia de Guatemala. (s/r). Ejercicios de Participación popular aplicada a Cursos de Planificación Familiar. Guatemala, Guatemala.

Castro, L. (2000). Diccionario de ciencias de la educación superior. Lima: Seguro.

Castro, Arturo (2011). Conferencia “La educación popular y sus deficiencias”. Taxco, México: IDEAS A.C.

Castro, J. A. (2012). Taller de metodología de la educación popular. Cuernavaca, México: IDEAS A.C.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Freire, P. (1976). 3a. Carta a Guinea Bissau. Pernambuco.

Freire, P. (1998). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

Gajardo, M. (1985). Teoría y práctica de la educación popular. Chile: Crefal.

Gil de S. V. (2007). La dialéctica como arma, método, concepción y arte. Recuperado el 7 de noviembre de 2010, www.rebelion.org/noticia.php?id=55787

Jara, O. (1982). Conciencia de Clase y Método Dialéctico. Costa Rica: Alforja.

Vargas, L., y Bustillos, G. (1984). Técnicas Participativas para la Educación Popular. Tomos I y II. Texas: Alforja.

Vargas, L. y Bustillos, G. (1997). Técnicas participativas para la educación popular.Santiago de Chile: Lumen-Hvmanitas.

Núñez, H. C. (1998). Educar para transformar. Una perspectiva dialéctica y liberadora de educación popular. México: Tarea.

Nuñez, C. (2005). Educación popular: una mirada de conjunto. Guadalajara, México: Decisio.