Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

LIFE STORIES: POLYPHONIC EXPERIENCE TO FOUR VOICES. TEACHING EXPERIENCE FOR FUTURE TEACHERS.

Published October 26, 2015

Keywords:

Life history, Education, Teachers, Experiences.
How to Cite
Martí Puig, M., & Balaguer Rodriguez, P. (2015). LIFE STORIES: POLYPHONIC EXPERIENCE TO FOUR VOICES. TEACHING EXPERIENCE FOR FUTURE TEACHERS. Tendencias Pedagógicas, 24, 55–70. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.004

Abstract

The following article is the result of analysis of four life stories, a woman and three men, which we interpret the following variables, infrastructure, materials, language and family-school through them getting information from four of view of the scarcity of resources and infrastructure, the use of punishment versus positive reinforcement, the use of the official language or co-official teaching performance assessment, among others. When the history of life on the one hand we get material for future research thanks to the wealth of information provided and the other, each teacher has their own story. As stated by Hernandez et al (2011) our task is intended to be the reconstruction of a "story that has unique life history."

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertaux, D. (2005) Los relatos de vida: perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra S.L

Bolivar, A. Domingo; J y Fernández, M. (2001): La investigación biográfico- narrativa en educación: enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Clandinin, DJ y Connelly, M. (1995). Teachers' professional knowedge landscapes. New York: Teacher college Press.

Conelly, M y Clandinin, DJ. (1995). Relatos de experiencias e investigación narrativa. En J La Rosa y otros, déjame que te cuente, ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes.

Fernández, O. y Ocando, J. (2005). La búsqueda del conocimiento y las historias de vida. Omnia, Vol.11. Universidad de Zulia, Venezuela.

Ferrarotti, F. (1989). Storia estorie di vita. Roma: Laterza.

García García, E. (2008). Neuropsicología y Educación. De las neuronas espejo a la teoría de la mente. Revista de Psicología y Educación, Vol. 1,3, 69-90

Goodson, I. F. (1992) Studying teachers' lives: and emergent field of inquiry. In I. Goodson (de.) Studying teachers' live (1-17). London: Routledge.

Goodson, I. F. (1996) Representing teachers:essays inteachers'lives, stories and histories. Nueva York: Teacher college Press.

Guber, R. (2002). La etnografía: Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Editorial Norma.

Hernández, F. Et al. (2011): Lo que hemos aprendido a la hora de llevar a cabo historias de vida a partir de cuatro proyectos de investigación. En Hernández, F, et al. (2011): Historias de vida en contexto en educación.

Biografías en contexto. En http://hdl.handle.net/2445/15323.

Hernández, F. (coord.) (2011). Aprender a ser docentes de secundaria. Barcelona: Octaedro.

Instituto de Ciencias de la Educación. En

http://www.ice.upm.es/Informacion/?cf=2&c=QE

Lesseliers, J. Van Hove & Vandevelde, S. (2009). Regrating identit to the outgraced: narratives of persons with learning disabilities: methodological considerations. Disability & Society, 24 (4), 411-423.

López, A. (1998). Investigación y conocimiento. Cumaná: Publicaciones Centro educativo Diocesano. Colectivo Sucre.

Marsal, J. (1969). Cambio social en América Latina. Buenos Aires: Ediciones Solar.

Martí, M; Costa, T. (2012). Historias de vida: el valor de la experiencia. Historias de vida en educación: sujeto, diálogo, experiencia, 142-147. En

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/32345/7/reunid_rivas%20et%20al%202012.pdf

Martí, M; Nebot, E. (2012). Historias de vida: dar vida a los años que la vida da de más. Historias de vida en educación: sujeto, diálogo, experiencia, 164-170. En

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/32345/7/reunid_rivas%20et%20al%202012.pdf

Moreno, A. (1995). El aro y la trama, episteme, modernidad y pueblo. Caracas: Centro de investigaciones populares. Colección Convivum.

Pujadas, J. (1992) El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: CIS

Popkewitz, T. S (de) (1990). Formación del profesorado. Tradición. Teoría. Práctica. Servei de publicacions Universitat de Valencia.

Rivas, J. I. (2000). Profesorado y reforma ¿Un cambio en las prácticas de los docentes? Málaga: Aljibe

Sancho, J. M. (coord). (2011). Con voz propia: los cambios sociales y profesionales desde la experiencia de los docentes. Barcelona: Octaedro.

Sautu-Comp, R. (1999). La trastienda de la investigación. Buenos Aires: editorial del Belgrano.

Vela Peón, F. (2001) Un acto metodológico básico de la investigación social: la entrevista cualitativa. En observar, escuchar y comprender sobre la tradición en la investigación social. (63-103) México: El colegio de MéxicoFLACSO.