Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

NARRATIVE RESEARCH IN THE PRACTICUM OF MAGISTERY A THROUGH TEACHER MICRO-STORIES: THE MONTSE STORY

Published October 26, 2015

Keywords:

Teacher narrative, Autobiography, Student teaching, Narrative research, Inquiry.
How to Cite
Gutiérrez Cuenca, L. P. (2015). NARRATIVE RESEARCH IN THE PRACTICUM OF MAGISTERY A THROUGH TEACHER MICRO-STORIES: THE MONTSE STORY. Tendencias Pedagógicas, 24, 23–40. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.002

Abstract

This article has two parts. In the first one, and in the context of a project on narrative research, we describe and justify the syllabus of the course: Practicum II, as teachers´ initial training. In the second part, Montse´s short story when she was still in kindergarten are told and interpreted. The narrative recreates three significant moments in Montse’s life: her time in pre-school and primary school, her experience as she began her teacher training, and her reflections on everything surrounding her student teaching. In the final discussion we highlight the consequences that this formative model has had on Montse´s case and the possibilities that itopens in the narrative research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, A. y Antelo, E. (2009) Iniciarse a la docencia. Los gajesdel oficio de enseñar en Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1)

Beijaard, D., Meijer, P.C., and Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20. 107-

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Connelly, F. M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa.En Larrosa y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.

Geertz, C (1997) El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós Ibérica.

Hernández, F. y Barragán, J. M. (1991-92). La autobiografía en la formación de los profesores de Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 4, 95-

Lasky, S. (2005). A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professionalvulnerability in a context of secondary school

reform. Teaching and Teacher Education, 21 (8), 899-916

Lieberman, A. y Wood, D. (2003). Cuando los profesores escriben: sobre redes y aprendizaje. En A. Lieberman y L. Miller, La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación(pp. 200-223).

Barcelona: Octaedro.

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009) Desarrollo Profesional Docente.¿Cómo seaprende a enseñar? Madrid: Narcea.

Mc Ewan, H. y Egan, K. (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu

Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.

Meirieu, P. (2001) La opción de educar. Barcelona: Octaedro

Pennac, D. (2007) Mal de escuela. Barcelona: Mondadori.

Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany, NY:State University of New York Press.

Richert, A. (2003). La narrativa como texto experiencial: incluirse en el texto. En A. Lieberman, y L. Miller, La indagación como base de la formación del profesoradoy la mejora de la educación (pp. 193-208). Barcelona:

Octaedro.

Schön, D. (1992).La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós

Siry, C. and Zawatski, E. (2011). “Working with" as a methodological stance:collaborating with students in Teaching, Writing and Research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 24(3), 343-361.

Tobin, K. y Kincheloe J. L. (2009). The much exaggerated death of positivism. Cultural Studies of Science Education, 4(3), 513-528.7.1 Fuentes electrónicas

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la Investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). Consultado el día 15 de febrero de 2014 en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html

SANABRIA, Angel. El vínculo educativo: apuesta y paradojas. El deseo de enseñar entre la función civilizatoria y el discurso universitario. Paradìgma [online]. 2007, vol.28, n.2 [citado 2014-02-24], pp. 197-210.

Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512007000200010&lng=es&nrm=iso ISSN 1011-2251.