Vol. 18 (2011): Celebration of 50 year of teacher education studies
Monograph Presentation

PHILOSOPHY IN THE MAGISTRY STUDIES

Published October 23, 2015

Keywords:

History of the Spanish Education, Normal Schools, Teachers’ training, Philosophical foundation of education, Philosophy of Education.
How to Cite
Casado Marcos de León, Ángel. (2015). PHILOSOPHY IN THE MAGISTRY STUDIES. Tendencias Pedagógicas, 18, 87–104. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1988

Abstract

The article analyzes the presence of the Philosophy in the plans of study for the teachers’ formation in Spain, from 1914 (“Plan Bergamin”) up to the LOGSE (1990). The proposal is to examine the paper of the philosophical foundation in the formative conception of the future teachers, as well as the changes and incidents of the matter in every stage. Consulted documentation contributes specific information about the situation of the philosophical thought in the teachers’ training, in the frame of the historical evolution of the Normal schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASADO, A. (1993): Formación de profesores. La perspectiva filosófica. Madrid: Ed. de la Universidad Autónoma de Madrid.

CERVERA, A, y SÁEZ, J. (1985): Filosofía de la Educación. Valencia: Nau Llibres.

GARCÍA CORTAZAR, F. (2002): Historia de España. Barcelona: Planeta.

GUZMAN, M. de (1986): Vida y muerte de las Escuelas Normales. Barcelona: PPU.

ESCOLANO BENITO, A. (1982): Las Escuelas Normales. Siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de Educación, núm. 269 (1982) 55-76.

--- (1997): La reforma de la formación de maestros en España. Revista de Educación y Pedagogía. Vol. 9, núm. 17 (1997) 75-93.

IBAÑEZ-MARTIN, J.A. (1982): La formación pedagógica del profesorado y el plural concepto de la Filosofía de la Educación. Revista Española de Pedagogía, 158 (1982) 60-72.

LLOPIS, R. (1931): Para mis compañeros. Revista de Escuelas Normales, 81-82 (1931) 96-99.

MARIN IBAÑEZ, R. (1982): Tendencias actuales en la formación del profesorado. Revista de Educación, 269 (1982) 101-119.

CASADO, A. (1993): Formación de profesores. La perspectiva filosófica. Madrid: Ed. de la Universidad Autónoma de Madrid.

CERVERA, A, y SÁEZ, J. (1985): Filosofía de la Educación. Valencia: Nau Llibres.

GARCÍA CORTAZAR, F. (2002): Historia de España. Barcelona: Planeta.

GUZMAN, M. de (1986): Vida y muerte de las Escuelas Normales. Barcelona: PPU.

ESCOLANO BENITO, A. (1982): Las Escuelas Normales. Siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de Educación, núm. 269 (1982) 55-76.

--- (1997): La reforma de la formación de maestros en España. Revista de Educación y Pedagogía. Vol. 9, núm. 17 (1997) 75-93.

IBAÑEZ-MARTIN, J.A. (1982): La formación pedagógica del profesorado y el plural concepto de la Filosofía de la Educación. Revista Española de Pedagogía, 158 (1982) 60-72.

LLOPIS, R. (1931): Para mis compañeros. Revista de Escuelas Normales, 81-82 (1931) 96-99.

MARIN IBAÑEZ, R. (1982): Tendencias actuales en la formación del profesorado. Revista de Educación, 269 (1982) 101-119.