Vol. 14 (2009): The school teacher
Educational Experiences

THE CREATIVE TEACHER: NEW COMPETENCES

Published October 19, 2015

Keywords:

Creativity, innovation, competitions, learning.
How to Cite
Menchén Bellón, F. (2015). THE CREATIVE TEACHER: NEW COMPETENCES. Tendencias Pedagógicas, 14, 279–290. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1919

Abstract

The stages of the society of the future are suffering continuous changes and the teachers also are affected by this universal tendency. The competitions of the teacher have changed, it is not enough to be a teacher, it is necessary to be also creative. The XXIst century needs creative teachers that they can extract of his pupils the whole interior potential that they possess. For it the new functions that I present try, of synthetic form, that the teacher is ready to reinvent and to relearn with his pupils and to modify the success concept in the class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

·Bohm, D y Peat, D (1988): Ciencia, Orden y Creatividad. Las raíces creativas de la ciencia y la vida. Barcelona. Kairós

·Bono, E. de (2002): Ideas para profesionales que piensan. Barcelona. Paidós.

·CSIKSZENTMIHALYI, M. (1997): Fluir (Flow). Una psicología de la felicidad. Barcelona. Kairós.

·Csikszentmihalyi, M. (1998): Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona. Paidós.

·Csikszentmihalyi, M. (1998): Aprender a fluir. Barcelona. Kairós.

·Delors, J. (1996): La educación encierra un tesoro. Madrid. Santillana.

·Herrán, A. de la y González, Isabel (2002): El ego docente, punto ciego de la enseñanza, el desarrollo profesional y la formación del profesorado. Madrid. Universitas.

·López, M., Maturana, H, Pérez, A y Santos Guerra, M.A. (2003): Conversando con Maturana de educación. Málaga. Aljibe.

·Menchén, F. (2002): Descubrir la creatividad. Desaprender para volver a aprender. Madrid. Pirámide.

·Menchén, F. (2006): El producto creativo. Una revisión histórica. En Torre, S. de la y Violant, V., Comprender y evaluar la creatividad. Un recurso para mejorar la calidad de la enseñanza. Vol. 1. Málaga. Aljibe. págs.: 229 - 238.

·Menchén, F. (2007): La creatividad en el aula. Perspectiva teórico-práctica. Santiago de Chile.

Arrayán.

·Menchén, F. (2008): La Creatividad y las Nuevas Tecnologías en las organizaciones modernas". Madrid. Díaz de Santos.

·Morin, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós.

·Morin, E. (2006): Educar en la era planetaria. Barcelona. Gedisa.

·Torre, S de la y Moraes, M. Cándida (2005): Sentirpensar. Fundamentos y estrategias para reencantar la educación. Málaga. Aljibe.