Vol. 14 (2009): The school teacher
Monograph

THE EVOLUTION OF TEACHING PRIMARY AND WORK SCHOOL IN OUR PAST RECENT HISTORICAL

Published October 19, 2015

Keywords:

Moyano’s Law, Philosophy and doctrine of K.C.F. Krause, Froebelian Pedagogics, NacionalCatholicism, Beginning of subsidiarity, Notebook for preparation of lessons, general Targets, specific Targets, operative Targets, Taxonomy of targets(...)
How to Cite
Parra Ortiz, J. M. (2015). THE EVOLUTION OF TEACHING PRIMARY AND WORK SCHOOL IN OUR PAST RECENT HISTORICAL. Tendencias Pedagógicas, 14, 145–158. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1909

Abstract

The Spanish educational landscape, during the time period between the first third of the nineteenth century and the decline of the Franco’s regime is truly disappointing. Political instability in the form of military pronouncements, civil wars, dictatorships and restorations marked our contemporary history, and the alternation in power of political parties with opposite ideologies (conservative versus leftist parties) were the cause of numerous reports, plans, regulations and education laws, which marked this period, remaining in print, without effective practical implementation, depriving us of the spirit of renewal, which in many cases inspired them; being used to extract the Spanish people from ignorance and moral negligence. This article discusses the history of these events.

Downloads

References

·Asensi, J. (2007). Memoria de la Escuela. Málaga: Sala Moreno Villa. Documento Básico con motivo de la Presentación de la Colección del autor.

·De Puelles, M. (2002). Evolución de la educación en España durante el franquismo. En Tiana, A., Ossenbach, G. y Sanz, F. (Coords.), Historia de la Educación (Edad Contemporánea). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

·Escolano, A. (2002). La educación en la España de la Restauración y la Segunda República. En Tiana, A., Ossenbach, G. y Sanz, F. (Coords.), Historia de la Educación (Edad Contemporánea). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

· Fernández, E. (1968). Cómo organizar y dirigir una escuela de maestro único. En Lavara, E. (Direc.), Tiempo y Educación. Organización Escolar. Madrid: COMPI.

·Fusi, J. P., Vilar, S. y Preston, P. (1983). De la dictadura a la democracia. Desarrollismo, crisis y transición. Madrid: Historia 16.

·Lozano, C. (1990). La escolarización. Historia de la enseñanza. Barcelona: Montesinos editor.

· Parra, J. M. y otros (1975). Técnicas del Trabajo Escolar. En Enciclopedia Técnica de la Educación, Vol. II. (pp. 11-163). Madrid: Santillana.

· Parra, J. M. (1999). El contexto socioeducativo de “Un maestro de Antaño” de Alarcón. Nieve y Cieno. 1º de Abril, pp. 12-15. (Guadix).

·Parra, J. M. (2005). La educación infantil: su dimensión didáctica y organizativa. Granada: Grupo Editorial Universitario.

·VV. AA. (1979). Movimiento Cooperativo de Escuela Popular: La Escuela Moderna en España. Bilbao: Zero-ZYX.