Vol. 10 (2005): Educational innovation and teacher education
Artículos

Reflections on the evaluation of the educational quality

Published October 16, 2015

Keywords:

Quality of Education, Evaluation.
How to Cite
Egido Gálvez, I. (2015). Reflections on the evaluation of the educational quality. Tendencias Pedagógicas, 10, 17–28. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1852

Abstract

The importance of the evaluations of quality in education nowadays it is evident, despite the high level of disagreement over the concept of educational quality, over its measurement and its improvement. This article presents sorne brief reflections about the subjectivity ofthe concept of educational quality and shows a review ofthe origin and evolution ofthe awareness ofthe evaluation of educational quality. It also tries of highlight sorne ofthe possible risks and contributions for education ofthose evaluations. Finally, the conclusion is the need of continuing working in finding broad definitions of quality and the caution for the interpretation ofthe results of current evaluations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo.L (s.f.). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Madrid: OEI (en línea) http://www.campus-oei.org/calidad/aguerrondo.htm.

Barbier, J. C. (1999). Inter-governmental Evaluation: Balancing Stakeholders' Expectations with Enlightenment Objectives? Evaluation, 5 (4), 373-386.

Bolivar, A. (1994). La evaluación de centros: entre el control administrativo y la mejora interna. En J.M. Escudero Muñoz y M. T. González González (Eds.), Profesores y escuela ¿hacia una reconversión de los centros y lafuncion docente? Madrid: Ediciones Pedagógicas, 251-282.

Cano, E. (1998). Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla.

Cantón, 1. (2000). Evaluación, cambio y calidad en las organizaciones educativas. Buenos Aires: Fundec.

Casanova, M. A. (2004). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.

Charlot, B. (s.f.). El enfoque cualitativo en las políticas educativas. Perfiles educativos, (63), 1-4 (en línea) http://www.oei.es/linea7/salalectura.htm

Coleman, J. et al. (1966). Equality ofEducational Opportunity. Washington: Office of Education.

Davis, A. (1998). The Limits ofEducational Assessment. Oxford: Blackwell.

Elola, N, y Toranzos, L. V.(2000). Evaluación educativa: una aproximación conceptual. Madrid: OEI (en línea) http://www.campus oei.org/calidad/luis2.pdf.

González Galán, A. (2004). Evaluación del clima escolar como factor de calidad. Madrid: La Muralla.

Granheim, M., Kogan, M. y Lundgren, U. (Eds.) (1990). Evaluation as Policymaking. Introducing Evaluation into a National Decentralised Educational System. London: Jessica Kingsley.

Harvey, L. y Green, D. (1993). Defining Quality. Assesment & Evaluation in Higher Education, 18 (1), 9-30.

Leeuw, F. L., Toulemonde, J. y Brouwers, A. (1999). Evaluation Activities in Europe: A Quick Sean ofthe Market in 1998. Evaluation, (4),487-496.

Linn, R. L. YHerman, J. L. (1997). La evaluación impulsadapor estándares: problemas técnicos y políticos en la medición del progreso de la escuela y los estudiantes. Los Ángeles: Escuela de Graduados en Estudios de Educación e Información de la Universidad de California.

López Rupérez, F. (1997). La gestión de calidad en educación. Madrid: La Muralla.

Lowyck, J. y Pieters, J. M. (1993). The Quality ofTeaching, Den Haag: SVO.

Muñoz-Repiso, M. et al. (1995). Calidad de la educación y eficacia de la escuela. Estudio sobre la gestión de los recursos educativos. Madrid: CIDE.

Muñoz-Repiso, M. (2001). Prólogo a la edición en español de D. Reynolds et al., Las escuelas eficaces. Claves para mejorar la enseñanza. Madrid: Santillana.

Orden, A. De La (2000). La función optimizante de la evaluación de programas educativos. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 381-389.

Pérez Gómez, A. y Jimeno Sacristán, J. (1994). Evaluación Educativa 1. Sevilla: Junta de Andalucía.

Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 261-287.

Pérez Juste, R., Rupérez, F., Peralta, M. D. YMunicio, P. (1999). Hacia una educación de calidad: gestión, instrumentos y evaluación. Madrid: Narcea.

Ríos, C. (2001). Procesos de acreditación y evaluación en los EU y México: un estudio comparativo. Revista de la Educación Superior, XXX (119), 57-67.

Rodríguez Pulido, J. (Coord.) (1991). Formación delprofesorado: Evaluación y calidad Congreso Nacional sobre Formación del Profesorado. Las Palmas de Gran

Canaria: Universidad.

Tiana, A. (1993). Evaluación de centros y evaluación del sistema educativo. Bordón, 45, 295-305.

Tiana, A. (1996). La evaluación de los sistemas educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 10, 37-61.

Toranzos, L. V. (s.f.). En la búsqueda de estándares de calidad. Madrid: OEI (en línea) http://www.campusoei.org/calidad/toranzos2.htm

Toranzos, L. V. (1996). El Problema de la Calidad en el Primer Plano de la Agenda Educativa. Documento presentado en la Reunión Subregional con los países de

Centroamérica y el Caribe "Políticas de Evaluación como Estrategias para el Mejoramiento de la Calidad de la Educación" organizado por el Programa OEIMCE

Argentina (en línea) http://www.campusoei.org/calidad/toranzos.htm

Van Der Meer, F. B. (1999). Evaluation and the Social Construction of Impacts. Evaluation, 5 (4), 387-406.

Vélaz De Medrano, C. et al. (1996). Evaluación de programas y de centros educativos. Diez años de investigación. Madrid: CIDE.

Weiler, H. N. (1990). Decentralisation in educational governance: an exercise in contradiction". En M. Granheim, M. Kogan y U. Lundgren (Eds.): Evaluation as

Policymaking. Introducing Evaluation into a National Decentralised Educational System. London: Jessica Kingsley, 42-65.