Vol. 7 (2002): Educational guidance and tutoring
Artículos

The Guidance Service at the University.

Published October 15, 2015
How to Cite
Gil Beltrán, J. M. (2015). The Guidance Service at the University. Tendencias Pedagógicas, 7, 137–154. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1821

Abstract

Orientation in the university is of great importance nowadays, since the changes that society in general and the university in particular are currently going through, make the process of advice a key element in university students decision taking. From this view, I´ll try to present the different phases to implement an Orientation Department at the university, taking into account that its main aim should be to satisfy the university actual needs. 1wiU also present the Department of Orientation in the Universitat [aume 1, as it can be a reference to implement this university service in other Spanish academic institutions

Downloads

Download data is not yet available.

References

Actas delCongreso de Orientación Universitaria (409-421).

ÁLVAREZ ROJo, V. (2000). Orientación en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Universidad. Actas Congreso Orientación Educativa en las Universidades. Universidad de Granada. Granada.

ÁLVAREZ, V., y HERNÁNDEZ, J. (1998). El modelo de intervención por programas. Aportaciones para una revisión. Revistade Investigación Educativa, 16, pp. 79-123.

ARBIZU, F. (1994). La labor orientadora del profesor universitario desde la perspectiva del alumnado y del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 23. pp.

-622.

ASESNSI, M. C., y ÁVILA, V.(2000). Asesoramiento vocacional a estudiantes con discapacidad en los primeros años de los estudiantes universitarios. Barcelona.

BADENES, I. (1993). Programas para la inserción laboral de los universitarios. I Jornadas Valencianas de la A.E.O.E.P: Desarrollo de la carrera: Modelos y progranlas actuales, 385-392.

BLANCO, A. et al (1993). Proyecto para la organización de un Servicio de Orientación Universitaria en la Facultad de Educación de la C. M. Actas de las VII Jornadas

Nacionales deOrientación Escolar y Profesional. Madrid.

BRICALL, J. M. (2000). Informe universidad 2000. Madrid. CRUE.

CARBÓ, O., y GIL,J. M. (1993). Orientación universitaria: El Departamento de orientación de la Universitat [aume I.- (2000). Agenda Académica: eina destudi i treball a la universitat. Actas Congreso de Orientación universitaria (387-395). Barcelona.

CASTELLANO, F. (1995). Laorientación educativa en la Universidad de Granada. Servicio de Publicaciones. Universidad de Granada.

ECHEVARRÍA, B. et al (1996). La orientación universitaria: del sueño a la realidad. Revista

de Orientación y Psicopedagogía, 12, pg 207-220.

GIL, J. M. (1995). El Departamento deOrientación Académica y Profesional en la Universidad. Prácticas de Orientación y Asesoramiento Vocacional. Universitat JAUME 1. Castellón.

GIL, J. M.; BONET, B.; CLIMENT, E., y 'LÓPEZ, M. a O. (1998). Monografías de lastitulaciones universitarias de la Universitat [aume l. Castellón. Servicio de Publicaciones Universitat [aume I. (2000) Preparant el primer curso Castellón. Servicio de Publicaciones Universitat JAUME 1.

- (2000) Un paso hacia la Universidad. Actas Congreso deOrientación (45-56). Barcelona. RODRÍGUEZ MORENO, M. L.a, y GALLEGO, S. (1999). El proyecto profesional, herramienta de intervención en la función tutorial universitaria. RevistadeOrientación y Psicopedagogía. Vol 10, n." 17 (170-192).

RODRÍGUEZ, S. (1997). Orientación universitaria y evaluación de la calidad. En AroDACA, P., YLOBATO, C. Calidad en la Universidad: Orientación y Evaluación. Laertes, Barcelona.

SÁNCHEZ, M." Fe (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la Universidad: Un estudio comparativo sobre las opiniones de universitarios y profesionales.

Revista deOrientación y Psicopedagogía, 15, pp. 87-107.

SOU (1996) Actas de las Jornadas sobre Orientación Académica y Profesional en la Universidad. Barcelona: Universidad de Barcelona.

WATT5, A., y ESBROECK, R. van (1999). Neto skillsfor New Futures: Higher Educaiion Guidance and Counselling Services in the European Union. Vubpress. Brussels.