Vol. 7 (2002): Educational guidance and tutoring
Artículos

Procedures and techniques of the diagnosis in orientation.

Published October 15, 2015

Keywords:

Psychological and Educational Assessment, procedure, technique, psycho-educational instrument, theoretical focus, scientific methodology, appraisal, paradigm.
How to Cite
Lázaro Martínez, Ángel. (2015). Procedures and techniques of the diagnosis in orientation. Tendencias Pedagógicas, 7, 97–116. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1819

Abstract

This articles describes an analysis of sorne of the fundamental aspects.of the theoretical construction of the Psychological and Educational Assessment, this is, methodical references, strategies, theoretical perspectives, application techniques and the instruments to apply. Different alternative and notional variability are discussed and a methodological clarification's secuence to make easy the complex assessment activity's understanding is proposed. In relation to numerous classifications, functions and competitions are specified and expresed in terms of essential methodical classifications (observation, mensuration, experimentation), making explicit procedures, theoretical focuses as well as technical and instruments that they arise starting from them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGUERA, T.: "La observación" en R. Femández Ballesteros y J. Carboles, Evaluación conductual. Madrid, Pirámide, 1983.

- Metodología de la observación en ciencias humanas,Madrid, Cátedra. 1985.

- Metodología de laobservación en la investigaciñon psicológica. Barcelona, PPU, 1993.

BRUECKNER, L.J., y BOND, G. L.: Diagnóstico y tratamiento delasdificultades delaprendizaje,Madrid,

Rialp, 1986. BUNGE, M.: La investigación científica, Barcelona, Ariel, 1976.

CLIFT, P. S.: "La Psicometría" en B. Wolman, Manual de Psicología, Barcelona, Martínez Roca, 1979.

CRONBACH, L. J.: " The two disciplines of scientific psuchology" American Psychologist. 12 (1957)617-684.

CRONBACH, L.J., y colbs.: The dependability of behavioral measuremeni, theoryofgeneralizabilityfor scores and profiles,Nueva York, Wiley and sons, 1972.

CRONBACH, L. J.: "Beyond the two disciplines of the scientific psychodialogy". A111erican Psychgologist. Febrero (1975) 116-127.

CRONBACH, L. J., y GLASER, G.: Psychological test and personnel decisions, Imdiana, Urban, 1965.

DE LA ORDEN, A.: investigación educativa.Madrid, Anaya, 1985~

FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R.: Psicodiagnóstico. Madrid. Cincel-Kapelusz. 1981.

- Evaluación de contextos, Murcia, Publicaciones de la Universidad, 1982. FERNÁNDEZ BAROJA, F.: "Diagnóstico psicológico diferencial" en A. Lázaro, Orientación

y Educación Especial, Madrid, Anaya, 1986.

FISKE, D. W. : Measuring the concepts of personality, Chicago, Aldine, 1978.

GARASA, P.:"Juan Luis Vives y la valoración de la capacidad humana". Boletín del Real Patronato para la Educación Especial. VIII, 22, 1992. pp 7-35.

GRANADOS, P.: "El proceso diagnóstico" en J. García Yagüe, Diagnóstico Pedagógico y técnicas de Orientación, Madrid, UNES, 1987.

GUILLAUMIN, J. : La dinámicu del examen psicológico, Madrid, Magisterio Español, 1970.

JONES, H.: "The nature of psychology assessment", en P. Mittelr The psychological assessmeniof mentaland physical handicaps, cit por R. Fdz Ballesteros, Psicodiagnóstico, Madrid, Cincel, 1979.

KAMINSKI, G.: "Taxonomía de los procesos diagnósticos" en K. Pawlik, Diagnosis del diagnóstico. Barcelona. Herder. 1980.

- Diagnóstico psicológico en Amold, Eysenck y Meili, Diccionario deCiencias de la Educación, Madrd, Rioduero, 1983.

KAZDIN, A.E.: "Research desing in clinical or psychology, Nueva York, Harper, 1980.

LÁZARO, A.: "Diagnóstico Pedagógico" en A. Lázaro: Orientación y Educación Especial. Anaya. Madrid. 1986.

- Diagnóstico pedagógico. Proyecto docente (inédito). Universidad Complutense. Madrid. 1988.

- "Problemas y polémicas en tomo al diagnóstico pedagógico" Bordón, 42 (1), 1991, pp 7 - 15.

- "Diagnóstico y asesoramiento del alumno en el aula" en A. Lázaro (ed): Psicopedagogía.

Madrid, Universidad Complutense. 1997, 161-170.

MARÍ, R.: Diagnóstico pedagógico, Barcelona, Ariel, 2001.

MARÍAS, J.: Historia de lafilosofía. Buenos Aires. Revista de Occidente. 1946.

MARÍN, M. A., YBUISÁN, A,: Tendencias actuales del Diagnóstico Pedagógico, Barcelona, Alertes, 1994.

MARTORELL, J.: Psicodiagnóstico. Valencia. Promolibro. 1985.

MEEHL, Ph. : Clinical vs. statistic prediction. Minnessotta. University of Minn. 1953.

NAY, W. R.: Multimethod clinical assessment, Nueva York, Wiley and sons, 1979.

PAWLIK, J.: Diagnosis del diagnóstico. Barcelona. Herder. 1980.

PÉREZ JUSTE, R. (1985): "Experimentación", en A. de la Orden, Investigación Educativa, Madrid, Anaya, 1985.

PERVIN, L.: Personalidad. Teoría, investigación e investigación,Bilbao, Desclée, 1979.

RODRÍGUEZ ESPINAR, S.: Factores delrendimiento escolar,Barcelona, Oikos-tau, 1982.

- "Diagnóstico y predicción en Orientación", Revista de Educación, 270, 1982, 113-140.

SILVA, F.: introducción al psicodiagnóstico, Valencia, Promolibro, 1982.

SOBRADO, L.: Diagnóstico en Educación,Madrid,Biblioteca Nueva, 2002.

SUNBERG, N. D.: Assessment of persons,Nueva York, Prentice Hall, 1977.

TACK, W.: "El diagnóstico como ayuda para la adopción de decisiones" en K. Pawlik, Diagnosis del diagnóstico, Barcelona, Herder, 1979,121-156.

TEJEDOR, F.J.: "Observación sistemática" en A. de la Orden (ed): ,Investigación educativa,Madrid, Anaya, 1985.

VACC, N. A., YLOESCH, L.C.: "Research as an instrument for professional change" Measurenlent and Eualuation in Counselingand Deoelopment.s? 3,1984,124-131.

WORRELL, J., y NELSON, M.: Tratamiento de dificultades educativas. Madrid. Anaya. 1978.