Vol. 39 (2022): Polifonía sobre educación
Artículos

Autonomy, group and evaluation as dimensions of a Secondary Education context. Exploring its characteristics and the students’ opinions.

Rebeca Mariel Martinenco
CONICET - Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Villa María (Argentina)
Arabela Beatriz Vaja
Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Villa María (Argentina)
Rocío Belén Martín
CIT Villa María CONICET - Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)
Polifonía sobre educación
Published October 20, 2022

Keywords:

autonomia, grupo, evaluación, estudiante de secundaria, literatura
How to Cite
Martinenco, R. M., Vaja, A. B., & Martín, R. B. . (2022). Autonomy, group and evaluation as dimensions of a Secondary Education context. Exploring its characteristics and the students’ opinions. Tendencias Pedagógicas, 39, 1–13. https://doi.org/10.15366/tp2022.39.001 (Original work published October 19, 2022)

Abstract

The general objective of this article is to explore the characteristics that occur in a particular learning context in Secondary Education and the opinions that students express in this regard. The specific objectives that we set out to achieve were: a) describe and analyze characteristics of the context, such as autonomy, group, and evaluation, and b) inquire about the opinions that students have on the mentioned dimensions.

From a qualitative approach, observations were made in order to know what was happening in the classes and semi-structured interviews were carried out with the twelve students who attended these classes to find out their opinions regarding certain characteristics and dimensions of the class sequence.

The obtained results are organized around two axes: on the one hand, three dimensions of the context -autonomy, group and evaluation- are described and analyzed, and on the other hand, the students' opinions of the mentioned dimensions are presented.

In the conclusions, contributions of the work are retaken and new lines of research derived from the study are mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barkley, E., Cross, P. y Major, C. (2007). Argumentos a favor del aprendizaje colaborativo. En E. Barkley, P. Cross y C. Major, Técnicas de aprendizaje colaborativo. Manual para el profesorado universita-rio. Madrid: Morata.

Cardoner Zunino, C. (2016) Una noción de evaluación: la evaluación formativa en el marco de las concepciones de Finlandia y la Ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Evaluación Edu-cativa, 9(1), 75-90. https://doi.org/10.15366/riee216.9.1.005

Feldman, D. (2010). Aportes para el desarrollo curricular. Didáctica general. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. https://bit.ly/3nEfNEm

Fernández-Rio, J. M. y Méndez-Giménez, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo: Modelo Pedagó-gico para Educación Física. Retos (29), 201-206. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.38721

Fraile, J., Gil-Izquierdo, M., Zamorano-Sande, D. y Sánchez-Iglesias, I. (2020). Autorregulación del aprendizaje y procesos de evaluación formativa en los trabajos en grupo. RELIEVE, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17402

Garello, V. (2010). Autorregulación y cognición distribuida. Construcción del conocimiento y desarrollo académico en la Universidad. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Nacional de San Luis. San Luis, Ar-gentina.

Gobierno de Córdoba, Ministerio de Educación. Secretaría de Educación. Subsecretaría de Promo-ción de Igualdad y Calidad Educativa. (2012). Diseño Curricular de Educación Secundaria. Tomo 4: Orientación Ciencias Naturales. https://bit.ly/3peY1YM

Gobierno de Córdoba, Ministerio de Educación. Secretaría de Educación. Subsecretaría de Promo-ción de Igualdad y Calidad Educativa. (2018). Tomo 4. Oportunidades curriculares para el aprendizaje emocional y social en Educación Secundaria. https://bit.ly/3hthVec

Hernández-Sellés, N., González-Sanmamed, M. y Muñoz-Carril, P. (2015). El rol docente en las ecologías de aprendizaje: análisis de una experiencia de aprendizaje colaborativo en entornos vir-tuales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 147-163. https://bit.ly/37CIN9V

Linnenbrink-Garcia, L., Patall, E. y Pekrun, R. (2016) Adaptive Motivation and Emotion in Educa-tion: Research and Principles for Instructional Design. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(2), 228-236. https://doi.org/10.1177/2372732216644450

Martín, R. (2019). Perspectiva teórica sobre el estudio de las comunidades de aprendizaje. En R. B. Martín, M. C. Rinaudo y P. V. Paoloni, Comunidades. Estudios y experiencias sobre contextos y comuni-dades de aprendizaje (pp. 75-131). Eduvim.

Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Núñez, J. C., Solano, P., González-Pienda, J. A. y Rosário, P. (2006). Evaluación de los procesos de autorregulación mediante autoinforme. Psicothema, 18(3), 353-358. https://bit.ly/3rjfy3V

Paoloni, P. V. (2010). Motivación para el aprendizaje. Aportes para su estudio en el contexto de la universidad. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo, D. Donolo, A. González Fernández y N. Roselli, Estudios sobre motivación: enfoques, resultados, lineamientos para acciones futuras (pp. 9-366). Editorial de la Universidad Nacional de Río Cuarto.

Pekrun, R. (2020). Self-Report is indispensable to assess students’ learning. Frontline learning research, 8(3), 185-193. https://doi.org/10.14786/flr.v8i3.637

Pons, R. y Serrano, J. (2012). Hacia una evaluación constructivista de los aprendizajes escolares. Revista de Evaluación Educativa, 1(1), 1-29. https://bit.ly/3rjgcyn

Rinaudo, M. C. (2014). Estudios sobre los contextos de aprendizaje: arenas y fronteras. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 163-205). Tenerife: Sociedad Latinoameri-cana de Comunicación Social. https://bit.ly/3azX7lp

Rochera, M. J. y Naranjo, M. (2007). Ayudar a autorregular el aprendizaje en una situación de eva-luación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(3), 805-824. https://bit.ly/3mAZkzh

Roselli, N. (2011). Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: conver-gencias y posibles articulaciones. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 2(2), 173-191. https://bit.ly/3asP5e8

Royo-Sánchez, C., García-Hernández, C. y Ubieto-Artur, P. (2019). Desarrollo de proyectos por roles. Análisis de la influencia del rol desempeñado en el proceso de enseñanza-aprendizaje (No. COMPON-2019-CINAIC-0023). https://doi.org/10.26754/CINAIC.2019.0023

Stefanou, C., Perencevich, K., DiCintio, M. y Turner, J. (2004) Supporting Autonomy in the Class-room: Why teachers Encourage Student Decision Making and Ownership. Educational Psycholo-gist, 39(2), 97-110. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3902_2

Urdan, T. y Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44, 331-349. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003

Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.