Vol. 13 No. 1 (2024): Education for Environmental Justice: Working from the Classrooms the Formation of an Active Citizenship
Articles

Meanings and Expectations of Rural Education of Mapuche Mothers in La Araucanía, Chile

Viviana Villarroel Cárdenas
Bio
Katerin Arias Ortega
Bio
Published June 10, 2024

Keywords:

Rural education, Educational relationship, Indigenous mothers, Expectations, Indigenous
How to Cite
Villarroel Cárdenas, V., & Arias Ortega, K. . (2024). Meanings and Expectations of Rural Education of Mapuche Mothers in La Araucanía, Chile. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(1), 253–267. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.1.014

Abstract

The article presents research results that account for the construction of meanings and expectations of Mapuche mothers from La Araucanía, Chile, regarding the rural school education they attended and that their children and grandchildren receive today. The methodology is qualitative, six Mapuche mothers who experienced schooling processes and who send their children and grandchildren to the same school were interviewed. The data were analyzed through content analysis in order to identify the explicit and latent meanings that the mothers have constructed around their experience. The main results show that Mapuche mothers have memories of traumatic experiences in their schooling process, supported by physical and symbolic punishment. However, they decide to continue sending their children and grandchildren to those same classroom spaces in the hope that they can achieve a better economic future. Likewise, they hope that with more education they will have a relationship of respect and appreciation of their Mapuche being in society. We conclude that historically school education has been characterized as an oppressive and punishing school that has currently sought its transformation under a discourse of relationships of respect and appreciation of social and cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias-Ortega, K., Peña-Cortés, F., Quintriqueo, S. y Mansilla, E. A. (2020). Escuelas en territorio mapuche: desigualdades en el contexto chileno. Revista Brasileira de Educaçao, 25, 1-25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019250003

Arias-Ortega, K. y Previl, C. (2023). Essential mapuche knowledge for an effective intercultural school education: perspectives of traditional educators. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-14. https://doi.org/10.1080/01434632.2023.2219235

Arias-Ortega, K., Villarroel, V. y Sanhueza-Estay, C. (2023). Dispossession of indigenous knowledge in the chilean education system: Mapuche experiences in Chile. Journal of Latinos and Education, 1-12. https://doi.org/10.1080/15348431.2023.2276782

Bengoa, J. (1996). La comunidad perdida. Ensayos sobre identidad y cultura: Los desafíos de la modernización en Chile. Ediciones Sur.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Bolados, P. (2012). Neoliberalismo multicultural en el Chile postdictadura: La política indígena en salud y sus efectos en comunidades mapuches y atacameñas. Chungará, 44(1), 135-144. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562012000100010

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2001). Fundamentos de una teoría de la violencia simbólica. En P. Bourdieu y J. C. Passeron (Eds.), La reproducción. elementos para una teoría del sistema de enseñanza (pp. 15-85). Editorial Popular.

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Cano, D. (2018). El rol de la mujer en la educación mapuche. En S. Serrano, M. Ponce de León, F. Rengifo y R. Mayorga (Eds.), Historia de la educación en Chile (1810-2010). Tomo III. Democracia, exclusión y crisis (pp. 1930-1964). Taurus.

Castro-Gómez, S. (2005). La Hybris del Punto Cero: ciencias, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Creswell, J. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.

Cruz, A., Díaz, A. y Hernández, Y. (2020). Los castigos escolares en la década de los setenta. Relatos de estudiantes y profesores. Revista Humanismo y Cambio Social, 16, 12-25. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i16.10452

Donoso, A. (2007). Educación y nación al sur de la frontera: Organizaciones mapuches en el umbral de nuestra contemporaneidad, 1880-1930. [Tesis de Maestría]. Universidad Pontificia de Chile.

Donoso, A. (2010). La Nación como protagonista de la educación en América Latina 1870-1930. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14, 239-266.

Fernández, J. y Fuentes, C. (2018). Percepciones sociales sobre el derecho de autonomía de los pueblos indígenas en Chile. Polis, 17(49), 29-54.

https://doi.org/10.4067/S0718-6568201S000100029

Foerster, R. y Montecino, S. (1988). Organizaciones, líderes y contiendas mapuches (1900-1970). Ediciones Centro Estudios de la Mujer.

Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7

Instituto Nacional de Estadísticas. (2017). Informe resultados CENSO 2017. Gobierno de Chile.

Kvale, S. (2008). Doing Interviews. Sage Publications Ltd.

Lin, M. L. (2020). Educational upward mobility. Practices of social changes-research on social mobility and educational inequality. International Journal of Social Science Studies, 8(3), 25-51. https://doi.org/10.11114/ijsss.v8i3.4789

Mansilla, J. (2020). República colonial chilena 1929-2973. Escuela e invisibilización del Mapun-Kimun del pueblo nación mapuche. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(35), 145-162. https://doi.org/10.19053/01227238.11925

Mariman Quemenado, P. (2021). Rakizuameluwün e historia mapuche. En M. Samaniego y M. Loyola (Eds.), Estudios Interculturales desde el sur: Procesos, debates y propuestas (pp. 151-161). Ariadna Ediciones.

Muñoz, G. (2021). Educación familiar e intercultural en contexto mapuche: Hacia una articulación educativa en perspectiva decolonial. Estudios Pedagógicos, XLVII(1), 319-407. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100391

Muñoz, G. y Quintriqueo, S. (2019). Escolarización socio-histórica en contexto mapuche: Implicancias educativas, sociales y culturales en perspectiva intercultural. Educacao e sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019190756

Muñoz, G., Quintriqueo, S., Torres, H. y Galaz, A. (2022). Küpan y Tuwün como fondos de conocimiento para contextualizar la educación intercultural en territorio mapuche. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 7-23. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.001

OCDE. (2018). Estadísticas de México. OCDE.

Paillalef, J. (2019). Los mapuche y el proceso que los convirtió en indios. Psicología de la discriminación. Catalonia.

Peña-Cortés, F., Rozas-Vásquez, D., Pincheira-Ulbrich, J. y Hepp, P. (2017). Priorización de territorios para la gestión educativa en la Araucanía (Chile). Perfiles Latinoamericanos, 25(49), 225-249. https://doi.org/10.18504/pl2549-010-2017

Pinto, J. (2003). La formación del Estado y la nación, y el pueblo mapuche. De la inclusión a la exclusión. Ediciones de la dirección de bibliotecas, archivos y museos.

Pozo, G. (2014). ¿Cómo descolonizar el saber? El problema del concepto de interculturalidad. Reflexiones para el caso mapuche. Polis Revista Latinoamericana, 38, art 5

Quidel, J. (2016). El quiebre ontológico a partir del contacto mapuche hispano. Revista Chungará, 48(4), 713-719. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562016000400016

Quijano, A. (2006). Alternative production system, dans another production is possible, beyond the capitalist canon. Ediciones Verso.

Quintriqueo, S., Arias-Ortega, K., Muñoz, G., San Martín, D. y Morales, K. (2022). Tensiones epistemológicas entre el conocimiento escolar y mapuche en la relación educativa intercultural. Praxis educativa, 26(1), 1-23. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260119

Quivy, R. y Campenhoudt, L. (2007). Manual de recerca en ciències socials. Herder.

Registro Social de Hogares. (2020). Informe nacional de registro social de hogares. Gobierno de Chile.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Rodríguez, C., Padilla, G. y Suazo, C. (2019). Etnia mapuche y vulnerabilidad: Una mirada desde los indicadores de carencialidad socioeducativa. Revista Encuentros, 18(01). https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2232

Tereucán, J., Briceño, J. y Galván, M. (2022). Movilidad social intergeneracional en estudiantes universitarios mapuche de La Araucanía. Dialogo Andino, 67, 148-157. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812022000100148

Turra-Díaz, O. y Salcedo-Parada, J. (2022). Interculturalism in the training of history teachers: Persistence of the disciplinary code 1. En S. Plá y E. Wayne Ross (Eds.), Social studies education in Latin America (pp. 52-64). Routledge.

Vain, P. (2009). Escuela, Estado y familia. Un pacto por redefinir. Educacio?n, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 329-344.

Vejar, D., Marchant, F. y Peña, E. (2018). Documento de trabajo: caracterización de trabajadoras mapuche en la región de la Araucanía. Grupo de estudios del trabajo desde el sur.