No. Monográfico 3 (2024): Diagramming arguments. Argumentation in teaching
Actas II CIbA monográfico 1

The value of teaching argumentation to the high school student

Virginia Sánchez Rivera
UNAM
Bio
Published June 20, 2024

Keywords:

arguing, argumentation, argument, high school student
How to Cite
Sánchez Rivera, V. (2024). The value of teaching argumentation to the high school student. Revista Iberoamericana De Argumentación, (Monográfico 3), 150–157. https://doi.org/10.15366/ria2024.m3.011

Abstract

I begin with the theoretical position from which I speak of arguing, argumentation and argument with reference to the Theory of Argumentation. I continue with a few brief notes on teaching and learning argumentation. I also point out that the high school student is generally an adolescent. I mention the result of an educational research carried out at CCH Vallejo and end with the reasons why it is important to teach argumentation to high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermejo Luque, L. (2014). Falacias y argumentación. Madrid: Plaza y Valdés.

Gaytán Cabrera D. (2004). Estructuras básicas del razonamiento. Ciudad de México: Universidad de la Ciudad de México.

Silvestri A. (2001). “Dificultades en la producción de la argumentación razonada en el adolescente: las falacias de aprendizaje”, En Aprendizaje de la argumentación razonada. Desarrollo temático de los textos expositivos y argumentativos, en Martínez S. María Cristina, Editora y compiladora: Volumen 3, Cátedra UNESCO para el Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación en América Latina con base en la Lectura y la Escritura. Cali Bogotá: Universidad del Valle.

Marraud H. (2015). ¿Es Lógic@? Análisis y evaluación de argumentos, Madrid: Editorial Cátedra.

Vega Reñón, L. (2011). Compendio de Lógica, Argumentación y Retórica. Madrid: Editorial Trotta.

- (2017) Lógica para ciudadanos, Ensayos sobre Lógica civil. Madrid: Editorial académica española.