Who is who? Guidelines for using a dichotomous key for the identification of arthropods in primary education

Authors

  • Rosa Gálvez Esteban Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.005

Keywords:

Dichotomous key, Arthropods, Classification, Primary education

Abstract

The aim of this work is to provide original teaching material designed to classify arthropods, as well as the appropriate methodological guidelines to implement its use in Primary Education. It is very interesting to work with arthropods as animal models in Primary Education due to the great diversity of anatomical models they present and the ease of observing them in their environment. Moreover, the adaptation of real tools used by scientists, such as dichotomous keys, and the development of skills and abilities inherent to scientific work, such as observation and classification, allow pupils to get closer to scientific work, and is also a way of improving their understanding of the natural environment through contextualised situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, J. A., OLIVEROS, C. y DOMÉNECH-CASAL, J. (2017). Diseño y evaluación de una actividad de transferencia entre contextos para aprender las claves dicotómicas y la clasificación de los seres vivos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16, pp.362-384

BOE (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 28 de febrero de 2014, núm. 52, pp.19349-19420.

BOCM (2014). Decreto 89/2014, de 24 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el Currículo de la Educación Primaria. Boletín oficial de la Comunidad de Madrid. Madrid, 24 de julio de 2014, núm. 175, pp.10-89.

CHYLE?SKA, Z.A. y RYBSKA E. (2018). Understanding Students Ideas about Animal Classification. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14, pp.2145-2155. https://doi.org/10.29333/ejmste/86612

CLEMENTS R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5, pp.68-80. https://doi.org/10.2304/ciec.2004.5.1.10

Orden ECD/65 (2015). Orden por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 29 de enero de 2015, núm. 25, pp. 6986 a 7003.

GÁLVEZ ESTEBAN, R. y MELERO-ALCÍBAR, R. (2019). Viaje al mundo de los animales más pequeños: los artrópodos como recurso educativo en la formación de maestros de Educación Infantil. Educación y Futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 40, pp.49-72.

GÁLVEZ, R., BRAVO, B. y PÉREZ, J. M. (2020). Ants as an Experiential Learning Strategy in Preschool Teacher Training. En: Interdisciplinary Approaches Toward Enhancing Teacher Education, pp. 134-154. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4697-0.ch008

LÓPEZ CARILLO, M. D. y CRUZ VICENTE, O. DE LA. (2016). Colecciones y claves dicotómicas. Clasificar e identificar elementos naturales desde niños. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 84, pp.55-60

MESTRES, A. y TORRES, M. (2008). Algunas pautas para la elaboración de claves dicotómicas y árboles de clasificación. Departamento de Didácticas Especiales. Facultad de Formación del Profesorado. Universidad de Las Palmas de GC.

PEQUETIEMPO (2012). ¿Es la araña un insecto? - El rap de los arácnidos". Canal de youtube Pequetiempo: https://www.youtube.com/watch?v=YGZ0rhkAK04&t=3s.

PRO, A. (2013). Enseñar procedimientos: por qué y para qué. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 73, pp.69-76.

RIBERA, I., MELIC, A. y TORRALBA, A. (2015). Introducción y guía visual de los artrópodos. Revista IDE@-SEA, 2, pp.1-30.

TORRALBA-BURRIAL, A., ARIAS RODRÍGUEZ, A Y HERRERO, M. (2017). Generación de una colección virtual como recurso didáctico para la enseñanza-aprendizaje de la fauna en distintos grados universitarios. III Congreso Virtual Internacional de Educación, Innovación y TIC.

VILCHES, A. M., LEGARRALDE, T. I. y BERASAIN, G. (2012) Elaboración y uso de claves dicotómicas en las clases de biología. III Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, La Plata, Argentina. En Memoria Académica.

Published

2021-06-22

How to Cite

Gálvez Esteban, R. (2021). Who is who? Guidelines for using a dichotomous key for the identification of arthropods in primary education. Didácticas Específicas, (24), 75–89. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.005

Issue

Section

Articles