LA FICCIÓN EXPLORATIVA EN LA FILMOGRAFÍA DE CHRISTOPHER NOLAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2018.19.006

Keywords:

Cinema, Science Fiction, Textual Analysis, Film Aesthetics, Media Education

Abstract

Our study deals with the film Interstellar (2014), by British director Christopher Nolan, from the narratological perspective of "explorative fiction" applied to the Seventh Art. For this purpose, three filmmaking milestones are considered from the point of view of the genre: Memento (2000), Origen (2010) and the aforementioned Interstellar, a film in which the optional nature of the story involves the spectator. This idea is confirmed by the content of the taglines on the posters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica García-Manso, Universidad de Extremadura

Doctor and Professor

References

ALONSO CANO, O. (2011): “La experiencia truncada: estudio de la amnesia anterógrada como representación del sujeto empirista en Memento (2000)”. En Journal of Medicine and Movies/ Revista de Medicina y Cine, 7, pp. 85-93.

CALDEVILLA, D. (2012): “El relato corto en el cine: Memento”. En Icono14. Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 10, pp. 168-195 <https://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i2.414 >.

CASAS DELGADO, I. (2013): “In Nolan we trust: La obsesión onírica y psicológica que ha conquistado Hollywood”. En Frame, 9, pp. 85-102.

CUEVAS ÁLVAREZ, E. (2005): “Christopher Nolan visto desde Gérard Genette: análisis narratológico de Memento”. En Zer, 18, pp. 183-198.

DEMPSEY, M. (s. d.): “Inception Explained”, disponible en <http://inception-explained.com/ > [09/04/2017].

GARCÍA FORNET, I. (2012): “Los laberintos de la realidad: el cine de Cristopher Nolan”. En El coloquio de los perros. Revista de Literatura, 31, disponible en <http://www.elcoloquiodelosperros.net/numero31/anda31ig.html > [09/04/2017].

GENETTE, G. (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

GONZÁLEZ, C. (2010): “Inception”, Revista LetraMedia, disponible en <http://www.letramedia.cl/?p=884 > [11/04/2016].

GONZÁLEZ GARCÍA, M. (2009): Educar con el Quijote: Del canon al hipertexto. Murcia: Universidad de Murcia.

HEURING, D. (2010): “Wally Pfister, ASC and Christopher Nolan offer AC an inside view of the sci-fi thriller Inception”. En The American Society of Cinematographers, 91, disponible en <https://www.theasc.com/ac_magazine/July2010/Inception/page1.php > [13/04/2017].

HILL-PARKS, E. E. (2011): “Identity Construction and Ambiguity in Christopher Nolan´s Films”. En Wide Screen, 3, pp. 1-18.

MORENO PINAUD, J. (2007): “El hipertexto Quijote: el silencio de Cervantes. Apropiaciones quijotescas en Latinoamérica”. En Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 34, disponible en <https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero34/hiperqui.html> [15/04/2016].

MUÑOZ CORCUERA, A. (2009): “El caso de Memento: una memoria nietzscheana en el cine postmoderno”. En Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 4, pp. 181-190.

NOLAN, C. (2001): Memento & Following. London: Faber & Faber.

PARDO GARCÍA, P. J. (2007): “El relato antipolicial en la literatura y el cine: Memento, de Christopher Nolan”. En Martín Escribà, Alex y Sánchez Zapatero, Javier (eds.), Informe confidencial: la figura del detective en el cine negro. Valladolid: Difácil, pp. 249-264.

RAINHO VEGAS, S. I. (2008): “Olhar e Memória na Percepçâo Cinematográfica”. En Principios, 24, pp. 31-44.

SÁNCHEZ LÓPEZ, R. (2008): “Christopher Nolan y el memento mágico”. En AACADigital. Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 3, disponible en <http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=89 > [17/04/2017].

WILLIAMS, G. C. (2003): “Factualizing the Tattoo: Actualizing Personal History Through Memory in Christopher Nolan´s Memento”. En Post Script, 23, pp. 27-36.

Published

2018-12-19

How to Cite

García-Manso, A. (2018). LA FICCIÓN EXPLORATIVA EN LA FILMOGRAFÍA DE CHRISTOPHER NOLAN. Didácticas Específicas, (19), 76–87. https://doi.org/10.15366/didacticas2018.19.006

Issue

Section

Articles