La memoria democrática en el aula: un desafío para el profesorado actual

Authors

  • Francisco Raúl Gómez Tassias Consejería Educación Región de Murcia. Profesor de Geografía e Historia en el IES Miguel Hernández.

Abstract

The teaching commitment to the defense of human rights established by the United Nations Organization as well as the democratic values ??promoted by the Spanish constitution is a general objective that educational legislation demands of us in our daily work in the classrooms. Promoting knowledge of past times where the rights and freedoms that we have today were not enjoyed only reinforces that collective memory must serve for a stronger democratic future and to avoid making the mistakes of the past. This piece of work collects the experiences lived in the work of democratic memory in different educational centers, the participation in the “Our future is our History” contest with high school students, and the legal support established  for the promotion and work of democratic memory in the classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• CERÓN ALEDO, A (2019). Alhameños en los campos de concentración nazis: la memoria recobrada.

• SANTOS ESCRIBANO, F; SANTOS BURGALETA, M ( 2011). Recordar para aprender: fuentes orales, memoria y didáctica para el estudio de la Transición Democrática en la Ribera de Tudela (Navaarra). Clio: History and History teaching. Nº37.

• DELGADO-ALGARRA, E.J; ESTEPA-GIMÉNEZ, J (2016). Ciudadanía y memoria histórica en la enseñanza de la historia: análisis de la metodología didáctica en el estudio de caso en la ESO. Ed. Revista de Investigación Educativa.

• GALIANA I CANO, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 34, 3- 18. DOI: 10.7203/DCES.34.12048.

Published

2024-06-28

How to Cite

Gómez Tassias, F. R. (2024). La memoria democrática en el aula: un desafío para el profesorado actual. Didácticas Específicas, (30), 24–33. Retrieved from https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/article/view/19246

Issue

Section

Articles