Statistics and probability in primary education: a teaching itinerary for 10 to 12 year olds.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2024.30.001

Keywords:

statistical literacy, probabilistic literacy, teaching contexts, primary education.

Abstract

The objective of this article is to provide strategies, resources and activities to develop statistical and probabilistic literacy in Primary Education (10-12 years). To do this, in the first part the importance of such literacy is argued and strategies and resources are described from the Mathematics Teaching Itineraries Approach; a proposal for content distribution by levels is presented . In the second part, an itinerary proposal is presented based on the teaching contexts proposed by the EIEM: everyday life situations, manipulative materials, games, technological resources and graphic resources. It is concluded that the proposed teaching itineraries are a beneficial resource that allow increasing the presence of statistics and probability in Primary Education classrooms and, at the same time, are the starting point for the design of new itineraries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á. (2010). La “pirámide de la educación matemática”, una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula de Innovación Educativa, 189, 12-16.

Alsina, A?. (2018). Seis lecciones de educacio?n matema?tica en tiempos de cambio. Itinerarios dida?cticos para aprender ma?s y mejor. Padres y Maestros, 376, 13-20.

Alsina, A. (2019). La estadística y la probabilidad en educación infantil: un itinerario de enseñanza. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Recuperado de www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html

Alsina, Á. (2020). Enseñar estadística en Educación Primaria: primeras recomendaciones desde el Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas. En C. Ribeiro y A. Pavan (Eds.). Investigações hispanobrasileiras em Educação Estatística (pp. 107-112). Editora Akademy

Alsina, Á. (2021a). ¿Qué puede hacer el profesorado para mejorar la enseñanza de la Estadística y la Probabilidad? Recomendaciones esenciales desde el Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemática. NÚMEROS, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 108, 49-74.

Alsina, A?. (2021b). “C?a commence aujourd'hui”: alfabetizacio?n estadi?stica y probabili?stica en la educacio?n matema?tica infantil. PNA, 15(4), 243-266.

Alsina, A?., y Va?squez, C. (2016). La probabilidad en Educacio?n Primaria. De lo que deberi?a ensen?arse a lo que se ensen?a. Uno, Revista de Dida?ctica de las Matema?ticas, 71, 46-52.

Anasagasti, J., y Berciano, A. (2016). Competencia estadística del futuro profesorado de educación primaria: análisis de la repercusión del ABP en su adquisición. En A. Berciano; C. Fernández; T. Fernández; J. L. González; P. Hernández; A. Jiménez; J. A. Macías; F. J. Ruiz; M. T. Sánchez (Eds.), Investigación en Educación Matemática, XX (p. 555). SEIEM

Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Grupo de Investigacio?n en Educacio?n Estadi?stica. Recuperado de http://www.ugr.es/local/batanero.

Batanero, C. (2009). Retos para la formación estadística de los profesores. II Encontro de Probabilidade e Estatística na Scola, 1-24. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/257295767_retos_para_la_formacion_estadistica_de_los_profesores

Batanero, C. (2013). La comprensio?n de la probabilidad en los nin?os. ¿Que? podemos aprender de la investigacio?n? En J. A. Fernandes, P. F. Correia, M. H. Martinho y F. Viseu, (Eds.) Atas do III Encontro de Probabilidades e Estati?tica na Escola. Centro de Investigac?a?o em Educac?a?o. Universidade Do Minho.

Batanero, C. (2019). Thirty years of stochastics education research: Reflections and Challenges. En J. M. Contreras, Mª. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 1-15. https://www.ugr.es/~fqm126/civeest/ponencias/batanero_ing.pdf.

Batanero, C., Díaz, C., Contreras, J. M., y Arteaga, P. (2011). Enseñanza de la estadística a través de proyectos. En Estadística con proyectos, 9-46. Universidad de Granada

Batanero, C., Di?az, C., Contreras, J. M. y Roa, R. (2013). El sentido estadi?stico y su desarrollo. Nu?meros, 83, 7-18

Batanero, C., Álvarez, Á., Hernández, L., y Gea, M. (2021). El inicio del razonamiento probabilístico en educación infantil. PNA, 15(4), 267-288.

Beltrami, E. (1999). What is random? Chance and order in mathematics and life. Copernicus/Springer-Verlag.

Bennett, D. J. (1998). Randomness. Harvard University Press.

Bryant, P. y Nunes, T. (2012). Children’s understanding of probability. A literature review. Nuffield Foundation.

Cabero, J., Duarte, A., y Barroso, J. (1989). La formación del profesorado en nuevas tecnologías: retos hacia el futuro. En J. Ferrés y P. Marqués (Eds.), Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Praxis.

Everitt, B. S. (1999). Chance rules: An informal guide to probability, risk, and statistics. Copemicus/Springer-Verlag.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Kluwer Academic Publishers.

Frye, D., Baroody, A. J., Burchinal, M., Carver, S. M., Jordan, N. C., y McDowell, J. (2013). Teaching math to young children: A practice guide (NCEE 2014-4005). National Center for Education, Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education

Gal, I. (2002). Adults’ Statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

Gal, I. (2005). Towards ‘probability literacy’ for all citizens. En G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning, 43-71. Springer.

Gal, I. (2012). Developing probability literacy: needs and pressures stemming from frameworks of adult competencies and mathematics curricula. En S.J. Cho (Ed.), Pro- ceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education, 1-7. Recuperado de: http://www.icme12.org/upload/upfile2/tsg/2088.pdf.

García Mateos, A., y Caballero García, P. A. (2005). La tecnología digital en el aula: un instrumento al servicio de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Universidad Camilo José Cela.

Jiménez, L., y Jiménez, J. R. (2005). Enseñar probabilidad en primaria y secundaria ¿ Para qué y por qué? Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 6.

Published

2024-06-28

How to Cite

Franco Seguí, J., & Alsina, Ángel. (2024). Statistics and probability in primary education: a teaching itinerary for 10 to 12 year olds. Didácticas Específicas, (30), 06–23. https://doi.org/10.15366/didacticas2024.30.001

Issue

Section

Articles