1994: The level of instrumental learnings at the end of Spanish primary school and its pedagogical implications
Artículos

Perspectives of the diagnosis of the vocabulary of school children at the end of E.G.B.

Javier Muñíz García
Universidad Autónoma de Madrid
Francisco Javier Barbadillo Salgado
Universidad Autónoma de Madrid
M. E. Muñoz Hierro
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 14, 2015

Keywords:

school curriculum, didactic of the language, primary education, EGB, textbooks
How to Cite
Muñíz García, J., Barbadillo Salgado, F. J., & Muñoz Hierro, M. E. (2015). Perspectives of the diagnosis of the vocabulary of school children at the end of E.G.B. Tendencias Pedagógicas, 145–190. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1994.0.ART005

Abstract

Cultural importance and school tradition of the vocabulary. The vocabulary in the curricular designs of the elementary school. The vocabulary in the Spanish legislative order. The vocabulary in textbooks. The situation of schoolchildren in our vocabulary control at the end of 60 E.G.B .: Design and results obtained. Analysis of the possible causes of the results obtained and suggestions derived from said results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alda Gálvez, C. (1980). Lenguaje y vocabulario. Zaragoza: Librería General.

Hortillo, J. (1975). Determinación del vocabulario fundamental (de uso y reconocimiento) del niño cordobés de seis años en su incorporación a la E.G.B. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Hortillo, J. (1978). Determinación del vocabulario técnico escolar en el alumno de 8° curso de E.G. B. en su incorporación al B. U. P. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Bevington, J.B. (1976). Palabras. Cada día aprendo algo. Barcelona: Molino.

Camili, E. (1962). Los nombres de las cosas. Buenos Aires: Kapelusz.

Asares, J. (1959). Diccionario ideológico de la lengua española. (Desde la idea a la palabra; desde la palabra a la idea). Barcelona: Gustavo Gil.

Díaz Castañón, C. et al. (1977). Vocabulario básico del español y sus aplicaciones a la enseñanza. (Dos volúmenes). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Sustaeta, J. (1962). Vocabulario básico. Barcelona : Cefiso.

Galisson, R. (1979). Lexicologie et enseignement des langues. Paris: Hachette/Larousse.

Galisson, R. (1971). Inventaire thématique et syntagmatique du français fondamental. Paris: Hachette/Larousse.

Galisson, R. (1970). L’apprentissage systématique du vocabulaire. (Dos volúmenes). Paris: Hachette/Larousse.

Galisson, R. & Coste, D. (1976). Dictionnaire de didactique des langues. Paris: Hachette/Larousse.

García Hoz, V. (1953). Vocabulario usual, común y fundamental. Madrid.

Giraud, P. (1954). Les caractères statistiques du vocabulaire, essai de méthodologie. Paris: P.U.F.

Juilland, A. & Chang-Rodriguez, A. (1964). Diccionario de frecuencias del español. Londres: Mouton & Co.

Lorenzo Delgado, M. (1980). El vocabulario y la ortografía de nuestros alumnos. Madrid: Cincel.

Márquez Villegas, L. (1975). Vocabulario del español hablado. Madrid: S.G.E.L.

Molino (Editorial) (1978). En busca de palabras. Barcelona: Molino.

Neggers, G. (1982). Cómo aumentar su vocabulario. (Vocabulario culto). Madrid: Playor.

Rosa Sensat (Equipo) (1978). Vocabulario básico infantil. Barcelona: Médica y Técnica.

Sainz De Robles, F. C. (1973). Diccionario español de sinónimos y antónimos. Madrid: Aguilar.

Teide (Editorial) (1971). Pequeño diccionario de sinónimos, ideas afines y contrarios. Barcelona: Teide.

Torriente, G. F. de la (1982). Cómo aumentar su vocabulario. (Vocabulario superior). Madrid: Playor.