Vol. 38 (2021): Paulo Freire in his centenary: Commitment, ethics and hope
Monograph: Paulo Freire in his centenary: Commitment, ethics and hope

Freire as an intercultural pedagogue: dialogue, alterity and critical literacy of the world

Eduardo S. Vila Merino
Universidad de Málaga
J. Eduardo Sierra Nieto
Universidad de Málaga
Victoria E. Álvarez Jiménez
Universidad de Málaga
Portada TP38
Published July 28, 2021

Keywords:

intercultural education, otherness, theory of education, power relationships, critical literacy
How to Cite
Vila Merino, E. S., Sierra Nieto, J. E., & Álvarez Jiménez, V. E. . (2021). Freire as an intercultural pedagogue: dialogue, alterity and critical literacy of the world. Tendencias Pedagógicas, 38, 46–56. https://doi.org/10.15366/tp2021.38.005

Abstract

Over the past fifty years, Freire’s person and work have fascinated and inspired several generations of teacher educators around the world. On the occasion of the centenary of his birth, we aim to generate dialogues alongside his thoughts and viewpoints, recognizing Freire as an intercultural pedagogue. The current article looks over diverse contributions that honor Freire's intercultural sensitivity. From there, we move into detailed and comprehensive aspects of the Freirean theory that relay the intercultural sensitivity. The article concludes by bringing back the Freirean motto around dialogue and critical literacy of the world. Moreover, it also focuses on the relations of otherness from an intercultural view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caride, J. A. & Pose, H. (2015). Leer el mundo hoy o cuando la lectura se convierte en diálogo. Ocnos, 14, pp. 65-80. doi: 10.18239/ocnos_2015.14.05.

Cassany, D. & Castellà, J. M. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. PERSPECTIVA, 28(2), pp. 353-374. doi: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p353

De Sousa Santos, B. (2005). El milenio huérfano. Ensayos para una nueva cultura política. Madrid: Trotta.

De Sousa Santos, B. (2017). Justicia entre saberes. Epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Madrid: Morata. doi: 10.2307/j.ctvnp0k5d.4.

Estupiñán, N. & Agudelo, N. (2009). La Sensibilidad Intercultural en Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13, pp. 85-100. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1535/1531.

França, J. (2019). Entrevista a Henry Giroux. CCCBLAB. Investigación e Innovación en Cultura. Recuperado de: http://lab.cccb.org/es/henry-giroux-defender-que-la-educacion-tiene-que-ser-neutral-es-decir-que-nadie-debe-rendir-cuentas-de-ella/.

Freire, P. (1978). Pedagogía y acción liberadora. Bilbao: Zero.

Freire, P. (1984). La importancia de leer y el proceso de liberación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la «Pedagogía del oprimido». México: Siglo XXI. (1a. ed. 1993)

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI. (1a edición 1970)

Freire, P. (2003). El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (2005). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI. (1a edición 1967)

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI. (1a edición 1997)

Giroux, H. A. & McLaren, P. (2001). Sociedad, cultura y educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kincheloe, J. & Steinberg, S. (2000). Repensar el multiculturalismo. Barcelona: Octaedro.

Kohan (2019). Paulo Freire mas que nunca. Una biografía filosófica. CLACSO.

Laval, Ch. (2004). La escuela no es una empresa. Barcelona: Paidós.

Martín, V. M. & Vila, E. S. (2007). Mapas de exclusión, animación sociocultural y espacios intercul-turales en la globalización. In X. M. Cid & A. Peres. Educación social, animación sociocultural y desa-rrollo comunitario. SIPS: Congreso Iberoamericano de Pedagogía Social.

Maviglia, D. (2019). The Intercultural Perspective in Paulo Freire’s Pedagogy of the Oppressed. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 22(2), pp. 387-395. https://oajournals.fupress.net/index.php/sf/article/view/10812

McLaren, P & Farahmandpur, R. (2006). La enseñanza contra el capitalismo global y el nuevo imperialismo: una pedagogía crítica. Madrid: Popular.

Morales, J. (2018). Aportes de Paulo Freire a la Investigación y a la Lectura Crítica. Revista Internacio-nal de Educación para la Justicia Social, 7(2), pp. 175-192. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.010

Naciones Unidas (20 de junio 2020). La discriminación racial en el contexto de la crisis del covid-19. Oficina del Alto Comisionado. Recuperado de:

https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Racism/COVID-19_and_Racial_Discrimination_ES.pdf.

Rodríguez, J. (2021). La furia de la lectura. Barcelona: Tusquets.

Sense Tòpics (2020). Racismo y xenofobia en tiempos de Covid. Discurso mediático y poli?tico contra la migración durante la pandemia. Comisión de Ayuda al refugiado, País Valenciano. Disponible en:

https://sensetopics.org/wp-content/uploads/2020/12/INFORME-SENSE-TOPICS-2020-CASTELLANO.pdf.

Sierra, J. E., Caparrós, E., Vila, E. S. & Martín, V. M. (2017). Hacia una ciudadanía democrática e intercultural. Apuntes para la formación del profesorado. Revista Publicaciones, 47, pp. 37-53. Dis-ponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/7196.

Sierra, J. E., Navas, M., Caparrós, E. & Salarirche, N. (2019). «¿A qué llamamos innovación educa-tiva? 5 ideas clave para la formación inicial del profesorado». In J. Gómez-Galán; Ma P. Cáceres-Reche; E. Delgado-Algarra (Eds.). Experiencias en innovación docente y aportes de investigación sobre la praxis universitaria (pp. 125-144). Barcelona: Octaedro.

Unamuno, M. (2005). Manuel de quijotismo. Cómo se hace una novela. Salamanca: Editorial de la Univer-sidad de Salamanca.

Verdeja, Ma & González, X. A. (2018). Aportaciones de Paulo Freire a la educación intercultural. Un estudio de caso en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista Iberoamericana de Educación, 76, pp. 143-168. doi: https://doi.org/10.35362/rie7602854

Vila, E. S. (2005). Mundo de la vida y cultura: la educación como acción ética e intercultural. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, pp. 81-96. doi: https://doi.org/10.14201/3110

Vila, E. S. (2011). Buscando un lenguaje común en Educación: ¿De qué hablamos cuando habla-mos de interculturalidad? DEDiCA, Revista De Educação E Humanidades, 1, pp. 147-158. doi: https://doi.org/10.30827/dreh.v0i1.7164

Vila, E. S., Martín, V. M. & Sierra, J. E. (2014). «De la ética del discurso a la ética intercultural: reflexiones pedagógicas». In E. S. Vila, V. M. Martín, T. Castilla & J. E. Sierra (Coords.). Ética, educación y convivencia. Fundamentos teórico-prácticos (pp. 25-40). Málaga: Aljibe.

Vila, E. S. (2019). Repensar la relación educativa desde la pedagogía de la alteridad. Teoría de la Edu-cación, Revista Interuniversitaria, 31(2), pp. 177-196. doi: https://doi.org/10.14201/teri.20271