Vol. 37 (2021): Rural education in Ibero-America. Equity, inclusion, innovation
Monograph: Rural education in Ibero-America. Equity, inclusion, innovation

Educational programs to rural population. Experiences in Argentina and Mexico

Diego Juárez Bolaños
Universidad Iberoamericana Ciudad de México
Cover TP37
Published December 22, 2020

Keywords:

rural education, educational policies, educational inclusion, closure of rural schools, alternative schools
How to Cite
Juárez Bolaños, D. (2020). Educational programs to rural population. Experiences in Argentina and Mexico. Tendencias Pedagógicas, 37, 7–17. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.002

Abstract

The article examines a couple of programs: the Educational Centers for Total Production in Argentina and the Consolidation Program for Schools and School Transportation called «Aprender en Grande» in México. The objective is to describe their implementation, identify challenges they have faced and contrast two options thought and designed for the educational care of rural populations. It is a qualitative study, the data was obtained through documentary review, the application of interviews with teachers, authorities and academics, as well as visits and observations in rural schools. Among the findings in the contrast of both models, the following are identified: the differences they have in the meanings of community participation, in the relevance of school content and in promoting the roots of students in their localities of origin. While the Argentine case starts from the recognition of an active participation of families in the pedagogical and school management processes; In the Mexican case, the collaboration of the members of the localities has an operational perspective in the operation of the program and the school contents do not have specific approaches to rural issues. This last case seems to be a program that meets the goal of expanding educational coverage at the secondary and upper secondary levels, but not from an inclusion perspective, since it does not promote the recognition or educational attention to social diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga, P., Popoca, C., & Juárez, D. (Coords.). (2020) La Educación Rural en México. Propuestas para una política educativa integral. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Berry, C. & West, M. (2005). Growing Pains: The School Consolidation Movement and Student Outcomes. https://www.hks.harvard.edu/pepg/PDF/Papers/PEPG05-04%20Berry%20West.pdf

Centro de Investigación y Docencia Económicas- CIDE (2018). Evaluación de resultados del PCETE. México: Informe de Evaluación.

Gutiérrez, T. (2019). Centro Educativo para la Producción Total. Diccionario del agro latinoamericano. https://www.teseopress.com/diccionarioagro/chapter/centro-educativo-para-la-produccion-total-provincia-de-buenos-aires-argentina-1988-2019footnote-recibido-julio-2019-footnote/

Howley, C., Johnson, J. & Petrie, J. (2011). Consolidation of Schools and Districts. What the Research Says and What it Means. Boulder: National Education Policy Center- Universidad de Colorado.

Institute for Economics and Peace- IEP(2020). Índice de Paz México 2020. Identificar y medir los factores que impulsan la paz. Australia: IEP. http://indicedepazmexico.org

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación- INEE (2019). Panorama Educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. México: INEE.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación- INEE (2018). Evaluación de las intervenciones públicas y programas de escuelas multigrado. México: Informe Técnico. https://www.inee.edu.mx/portalweb/suplemento12/evaluacion-intervenciones-y-programa-escuelas-multigrado.pdf

Jacobsen, B. (1994). Farmer’s decision making behaviour: empirical findings from Denmark. En B. Jacobsen, D. Pedersen, J. Christtensen & S. Rasmussen (Eds). Farmer’s decision making a descriptive approach (pp. 77-89). Copenague: Proceedings from the 38th EAAE Seminar.

Juárez Bolaños D. (Coord.) (2020). Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias. México: Nómada.

Juárez Bolaños, D. (Coord.) (2016). Educación rural: experiencias y propuestas de mejora. México: Colo-fón/ Universidad Autónoma de Sinaloa.

Miano, M., & Heras, A. (2019). Un análisis histórico y geográfico de la articulación de actores sociales en la apertura de escuelas de alternancia. Estudios Geográficos, 80 (287), e013. doi: http://dx.doi.org/10.3989/estgeogr.201930.010

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura- OEI (2019). Inclusión educativa. https://oei.cl/inclusion-educativa/inclusion-educativa

Rebolledo, V. & Torres, R.M. (coords.) (2019). Estado del Arte de la Educación Rural en México (2004-2014). México: Universidad Iberoamericana.

Red Temática de Investigación de Educación Rural- RIER (2019). Propuestas para mejorar la atención educativa a poblaciones rurales en México. En R. Ramírez Raymundo & C. Torres Ramírez (Coords.). Los retos del nuevo gobierno en materia educativa. México: Senado de la República/ Instituto Belisario Domínguez (pp. 71- 77).

Secretaría de Economía (2016). Información económica y estatal. Campeche. México: Secretaría de Eco-nomía.

Secretaría de Educación Pública- SEP (2020). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. México: SEP.

Secretaría de Educación de Campeche- SEDUC (2019). Presentación del Programa de Consolidación de Escuelas y Transporte Escolar. Power point.

Solís Araya, C. & Núñez Muñoz, C. (2014). El cierre de la escuela rural y la integración social de familias en escuelas urbanas: un estudio de caso en la zona sur de Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7 (3), pp. 57-69. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3102/3301