Vol. 36 (2020): The academic literacy
Monograph: Academic literacy

Social representations of lecturers at a Chilean university regarding academic writing and its teaching and learning

María Verónica Sánchez Gibbons
Pontificia Universidad Católica de Chile
Portada TP36
Published July 1, 2020

Keywords:

literacy, written skills, subject-specific competences, higher education, teaching and learning, teacher
How to Cite
Sánchez Gibbons, M. V. (2020). Social representations of lecturers at a Chilean university regarding academic writing and its teaching and learning. Tendencias Pedagógicas, 36, 44–58. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.04

Abstract

In the context of the challenge that students face to incorporate the practices of academic writing and the role that teachers have in this process, this exploratory research enquires into social representations of lecturers of diverse disciplines from a Chilean university regarding academic writing and its teaching and learning, in order to obtain key information for the design of effective interventions that foster this skill’s development by students. To this objective, data were produced from discussion groups and then analysed through a qualitative content analysis. One of the most outstanding results is the agreement among teachers of the relevance of the development of academic writing skills by students and the need for an instance, outside the context of the chairs they are in charge of, to work to this aim. On the other hand, regarding teachers’ teaching and learning strategies, results show a lack of accuracy in the meaning of academic writing for lecturers and their consideration of aspects such as motivation and practice for teaching and learning this skill. (up to 250 words).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, P. A. (1997). Mapping the multidimensional nature of domain learning: The interplay of cognitive, motivational, and strategic forces. En M. L. Maehr, & P. R. Pintrich (Eds.), Advances in motivation and achievement, 10 (pp. 213-250). Greenwich, CT: JAI Press.

Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid, España: Akal.

Canales, M. (2006). El grupo de discusión y el grupo focal. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 265-287). Santiago, Chile: LOM.

Carter, M. (2007). Ways of Knowing, Doing, and Writing in the Disciplines. College Composition and Communication, 58(3), pp. 385-418.

Castelló, M., & Mateos, M. (2015). Las representaciones de profesores y estudiantes sobre la escritu-ra académica en las universidades españolas. Cultura y Educación, 27(3), pp. 477-503. doi: 10.1080/11356405.2015.1072357

Castorina, J. A. (2010). Los modelos de explicación para las novedades del desarrollo. Revista de Psicología, 11, pp. 13-25.

Castorina, J. A., & Kaplan, C. (1995). La inteligencia escolarizada. Reflexiones sobre el sentido común de los maestros y su eficacia simbólica. Revista del IICE, IV(7), pp. 105-114.

Castorina, J. A., & Kaplan, C. (1997). Representaciones sociales y trayectorias educativas. Una relación problemática. Educac?ao & Realidade, 22(2), pp. 187-202.

Castorina, J. A., & Kaplan, C. (2003). Las representaciones sociales: problemas teóricos y desafíos educativos. En J. A. Castorina (Ed.), Las representaciones sociales: problemas teóricos y conocimientos in-fantiles (pp. 9-26). España: Gedisa.

Grinnell, R. M., & Unrau, Y. A. (Eds.). (2005). Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches (7a ed., pp. 403-420). New York, NY: Oxford University Press.

Corcelles, M., Oliva, A., Castelló, M. & Milian, M. (2015). Escribir en la universidad: ¿nos entendemos? Cultura y Educación, 27(3), pp. 534-568. doi: 10.1080/11356405.2015.1072359

Curry, W., & Hager, E. (1987). Assessing general education. Trenton State College. En D. F. Halpern (Ed.), Student outcomes assessment: What institutions stand to gain (pp. 57-65). San Francisco, CA: Jossey-Bass. doi: 10.1002/he.36919875909

Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among five approaches. California, CA: Sage Publications.

Didactext. (2003). Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos. Didáctica (Lengua y Literatura), 15, pp. 77-104.

Duveen, G., & Lloyd, B. (2003). Las representaciones sociales como una perspectiva de la psicolo-gía social. En J. A. Castorina (Ed.), Las representaciones sociales: problemas teóricos y conocimientos infanti-les (pp. 29-39). España: Gedisa.

Ericsson, A. (2006). The influence of experience and deliberate practice on the development of superior expert performance. En K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 683-703). Cambridge, UK: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511816796.038

Farr, R., & Moscovici, S. (1984). Social representations. Cambridge, London: Cambridge University Press.

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.

Flower, L. S., Hayes, J. R., Carey, L., Schriver, K., & Stratman, J. (1986). Detection, diagnosis, and the strategies of revision. College Composition and Communication, 37, pp. 16-55. doi: 10.2307/357381

Graham, S., & Perin, D. (2007). A meta-analysis of writing instruction for adolescent students. Journal of Educational Psychology, 99, pp. 445-476. doi: 10.1037/0022-0663.99.3.445

Grinell, R. (1997). Social work research & evaluation: Quantitative and qualitative approaches (5a ed.). Illi-nois, IL: Peacock Publishers.

Hayes, J. R., & Flower, L. S. (1980). Identifying the organization of writing processes. En L. W. Gregg & E. R. Steinberg (Eds.), Cognitive processes in writing (pp. 3-30). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Hernández, G. (2012). Teorías implícitas de escritura en estudiantes pertenecientes a dos comunidades académicas distintas. Perfiles Educativos, 34(136), pp. 42-60.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5a ed.). México: McGraw Hill.

Kellogg, R. (1994). The psychology of writing. New York, NY: Oxford University Press.

Kellogg, R. & Whiteford, A. (2009). Training advanced writing skills: the case of deliberate practice. Educational Psychologist, 44(4), pp. 250-266. doi: 10.1080/00461520903213600

Larraín, A., & Haye, A. (2014). A dialogical conception of concepts. Theory & Psychology, 24(4), pp. 459-478. doi: 10.1177/0959354314538546

López, K., & Pedraza, C. (2012). Cambios en las representaciones y en las prácticas de docentes universitarios sobre la escritura a partir de una estrategia colaborativa de formación en Alfabetización Académica (Tesis de maestría). Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Marková, I. (1996). Towards an epistemology of social representations. Journal for the Theory of Social Behaviour, 26, pp. 177-196. doi: 10.1111/j.1468-5914.1996.tb00528.x

Marincovich, J., & Salazar, J. (2011). Representaciones sociales acerca del proceso de Escritura Académica: el caso de la tesis en una Licenciatura en Historia. Estudios Pedagógicos, 37(1), pp. 85-104. doi: 10.4067/S0718-07052011000100005

Marincovich, J., Velásquez, M., Córdova, A., & Cid, C. (2016). Academic literacy and genres in university learning communities. Ilha do Desterro, 69(3), pp. 95-113. doi: 10.5007/2175-8026.2016v69n3p95

McCutchen, D. (1988). Functional automaticity in children’s writing: A problem of meta-cognitive control. Written Communication, 5, pp. 306-324. doi: 10.1177/0741088388005003003

Miño, P., Hugo, E., & Sánchez, V. (2012). Informe de diagnóstico del proyecto «Proyecto de im-plementación de comunidades WAC en las Unidades Académicas de la UC». Facultad de Letras, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Miras, M. (2000). La escritura reflexiva: aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. Infancia y aprendizaje, 89, pp. 65-80. doi: 10.1174/021037000760088099

Moscovici, S. (2003). Des représentations collectives aux représentations sociales: éléments pour une histoire. En D. Jodelet (Ed.) Les représentations sociales (7a ed., pp. 79-103). Paris, France: PUF. doi: 10.3917/puf.jodel.2003.01.0079

Natale, L. (2011). La enseñanza y el aprendizaje de los géneros discursivos en la educación superior. Interacciones entre las representaciones de los profesores universitarios sobre la escritura académica, las valoraciones acerca de los estudiantes ya la elección de los géneros solicitados en las materias. Texturas, 11(10), pp. 87-109. doi: 10.14409/texturas.v1i11.2900

Ortiz, E. (2011). La escritura académica universitaria: estado del arte. Íkala, 16(28), pp. 17-41.

Ortiz, E. (2015). Actividades y tareas de escritura académica en el contexto universitario (pregrado). Íkala, 20(3), pp. 343-358. doi: 10.17533/udea.ikala.v20n3a05

Roux, R. (2008). Prácticas de alfabetización académica: lo que los estudiantes dicen de la lectura y la escritura en la Universidad. En Narváez, Elizabeth & Cadena, Sonia. Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 1-489). Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Sommers, N. (1982). Responding to student writing. College Composition and Communication, 33(2), pp. 148-156. doi: 10.2307/357622

Stagnaro, D., & Chosco, C. (2013). Discordancias entre expectativas docentes y representaciones de los estudiantes en torno a las tareas de escritura académica: diagnóstico y algunas propuestas de intervención. En L. Natale (Coord.), El semillero de la escritura (pp. 95-128). Buenos Aires: Univer-sidad Nacional de General Sarmiento.

Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Boston, MA: Cambridge UP.

Wagner, W., Duveen, G., Farr, R., Jovchelovitch, S., Lorenzi-Cioldi, F., Marková, I., & Rose, D. (1999). Theory and method of social representations. Asian Journal of Social Psychology, 2, pp. 95-125. doi: 10.1111/1467-839X.00028.

White, E. M. (1989). Developing successful college writing programs. San Francisco, CA: Jossey-Bass.