Vol. 34 (2019): The long road to coeducation
Miscellany

The use of comics in French as a Foreign Language (FFL) classes

Ana Belén Soto Cano
Universidad Autónoma de Madrid
Bio
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 34
Published May 15, 2019

Keywords:

teaching resources, French as a foreign language (FFE), comic, literature, francophony
How to Cite
Soto Cano, A. B. (2019). The use of comics in French as a Foreign Language (FFL) classes. Tendencias Pedagógicas, 34, 139–152. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.011

Abstract

Immersed as we are in the era of image and technologies, the teaching of foreign languages is now in a scenario which enables the renewal of traditional teaching in the classroom and encourages motivation in the process of teaching and learning.  That is why in the article we present here we reflect on the use of the comic as an educational tool in the FFL (French as a Foreign Language) classroom based on a selection. The comic, a literary expression where image and text are interwoven, makes an attractive educational tool, promoting students’ reading habits. In addition, it presents a high potential in the teaching of foreign languages, as it not only allows us to deepen the linguistic experience, but also enables the teacher to approach different communicative and socio-cultural educational contexts. It goes without saying that French is the working language in the over 80 countries which make up the Francophonie, and that the literary productions in that sphere of activity will represent the scope of accents, socio-cultural representations and historical contexts of that transnational, multilingual and intercultural linguistic reality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, R. (1992). El cómic y la fotonovela en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.

Arango Johnson, J. A., Gómez Salazar, L. E., & Gómez Hernández, M. M. (2009). El cómic es cosa seria. El cómic como mediación para la enseñanza en la educación superior. Caso Universidad Nacional, Universidad de Medellín y Universidad Pontífica Bolivariana. Ana-gramas, 5(14), pp. 13-32.

Astruc, C. & Girard. J. (1990). Méthode de lecture Boule et Bill. Magnard: col. Scolaire / Universi-taire.

Aulanier, A. (2013). Adaptations en bande dessinée d’œuvres classiques de la littérature de jeunesse: un outil pour l’enseignement au cycle 3. Education. HAL. pp. 1- 70. Recuperado el 31 de enero de 2018, de https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-00908780/document

Bagieu, P. (2010). Joséphine. París: Le livre de poche, col. Bulles en poche.

Bagieu, P. (2011). Joséphine 2: Même pas mal. París: Le livre de poche, col. Bulles en poche.

Bagieu, P. (2012). Joséphine 3: Change de camp. París: Le livre de poche, col. Bulles en poche.

Barrero, M. (2002). Los cómics como herramientas pedagógicas en el aula. Conferencia impartida en las Jornadas sobre Narrativa Gráfica en Jerez de la Frontera el 23 de febrero de 2002. Recupe-rado el 31 de enero de 2018, de https://www.tebeosfera.com/1/Hecho/Festival/Jerez/ConferenciaJerez020223.pdf

Buron-Brun, B. de (2016). El cómic como herramienta pedagógica transfronteriza. In L. Bel-trán Almería, R. de Diego, M. Sotelo Vázquez, & D. Thion Soriano-Mollá (coords.), Diálo-gos en la frontera. De la cultura popular a la cultura de masas en la era moderna. (pp. 13-22). Zarago-za: Cometa, Col. Actas.

Casas, N. (2015). Historia y Análisis de los Personajes en el Cómic. Madrid: Bubok Publishing.

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. (1ª ed.). Madrid: Anaya.

Consejo de Europa (2018). Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs. Recuperado el 22 de marzo de 2019 de https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5

Develey, A. (2017). Le français est la deuxième langue la plus étudiée dans l’Union euro-péenne. En Le Figaro, 25 de febrero de 2017. Recuperado el 31 de enero de 2018, de http://www.lefigaro.fr/langue-francaise/actu-des-mots/2017/02/25/37002-20170225ARTFIG00101-le-francais-est-la-deuxieme-langue-la-plus-etudiee-dans-l-union-europeenne.php

Eisner, W. (1996). El cómic y el arte secuencial. Teoría y práctica de la forma de arte más popular del mundo. Barcelona: Norma.

Fermández, M. & Díaz, O. (1990). El cómic en el aula. Madrid: Alhambra Longman.

Goscinny, R. & Uderzo, A. (2005). Astérix en Hispanie, nº14. Paris: Hachette.

Long, G. (2012). À boire et à manger. Paris: Gallimard.

Long, G. (2012). A comer y a beber. Madrid: Salamandra Graphic.

Long, G. (2012). À boire et à manger. Les pieds dans le plat. Paris: Gallimard.

Long, G. (2014). A comer y a beber. Con las manos en la masa. Madrid: Salamandra Graphic.

López Socassau, F. (1998). Diccionario Básico del Cómic. Madrid: Acento Editorial.

Lungheretti, P. (2017). La bande dessinée connaît en France un nouvel âge d’or”, pas ses auteurs. Le Monde, 25 de octubre de 2017. Recuperado el 31 de enero de 2018, de https://www.lemonde.fr/idees/article/2017/10/25/la-bande-dessinee-connait-en-france-un-nouvel-age-d-or-pas-ses-auteurs_5205909_3232.html

Gómez Salamanca, D. (2013). Tebeo, cómic y novela gráfica: La influencia de la novela gráfica en la indus-tria del cómic en España. (Tesis Doctoral). Universidad Ramón Llul, Barcelona.

Johnson, D. W., Johnson R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperative en el aula. Bue-nos Aires: Paidós.

McCloud, S. (2005). Entender el cómic. Bilbao: Astiberri Ensayo.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2018). Barómetro de Hábitos de Lectura y Compra de Libros 2017. Recuperado el 31 de enero de 2018, de https://fomentodelalectura.culturaydeporte.gob.es/actualidad/noticias/Bar-metro-2017.html

Missiou, M. (2012). Un médium à la croisée des théories éducatives: bande dessinée et enjeux d’enseignement. In N. Rouvière (dir.): Bande dessinée et enseignement des humanités. Grenoble: ELLUG, Collection Didaskein, pp. 79-98.

Ortiz, J. (2009). El cómic como recurso didáctico en la Educación Primaria. Temas para la Edu-cación, Revista digital para profesionales de la educación, 72(5), pp. 1-6.

Paré, C. (2016). Diseño, aplicación y evaluación de un modelo didáctico basado en el cómic francófono para el aula de francés, lengua extranjera de Educación Primaria. (Tesis Doctoral). Universidad de Murcia, Murcia.

Paré, C. & Soto Pallarés, C. (2017). Análisis descriptivo del uso del cómic en los libros de texto de francés lengua extranjera. Education Siglo XXI, 35(2), pp. 134-143.

Peña Acuña, B. (Coord.) (2014). Vectores de la pedagogía docente actual. Madrid: ACCI.

Prado Aragonés, J. (1995). Aprender a narrar con el cómic. Comunicar, (5), pp. 73-79.

Rollán Méndez, M. & Sastre Zarzuela, E. (1986). El cómic en la escuela. Aplicaciones didácticas. Valla-dolid: Universidad de Valladolid.

Thiesse, A-M. (2001). La création des identités nationales. Paris: Point Histoire.

Toledano, B. (2018). Móviles listos, móviles tontos… y otras cinco lecciones del Mobile World Congress. El Mundo, 27 de febrero de 2018. Recuperado el 31 de enero de 2018, de https://www.elmundo.es/papel/futuro/2018/02/27/5a94664fe5fdea0a5f8b462f.html