Innovative experience in the classroom from self-regulation and learning styles
Keywords:
learning styles, self-regulated learning, orientation, methodological innovation, teachersAbstract
The purpose of this document is to contribute the conclusions obtained by the teachers of Centro Universitario Escuni, on the relations between self - regulation and learning styles in students of the Kinder and Primary Education. These conclusions have been drawn after years of research on the theory of learning styles and with the implementation of a methodological model focused on self-regulation learning. The theoretical reference of this study is based in Kolb's (1984) approach to learning styles and, on the other hand, Pintrich's (2000) model of self-regulation learning. The findings obtained indicate the teacher's orientation of the self-regulating processes of learning from the knowledge of the learning styles of the students and, also, from an exercise of self-knowledge and self-awareness of the student, to acquire greater academic and formative competences.
Downloads
References
Alonso, C. M. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios, Tomos I y II, Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Complutense.
Alonso, C. M. Gallego, D. y Honey, P. (2002). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora, Bilbao: Ediciones Mensajero.
Alonso, C. M., Gallego, D.J. y Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. España: Ediciones Mensajero
Barrera, M., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2010). Estilos de aprendizaje en alumnos universitarios: peculiaridades al momento de aprender. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6(6), 1-27. Disponible en
Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
Boekaerts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.
Cattell, R. & Cattell, H. (1995). Personality Structure and the New Fifth Edition of the 16PF. Educational and Psychological Measurement, 55 (6), 926-937.
De la Fuente, J., Justicia, F., Berbén, A.B., y Pichardo, M.C. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4), 705-711.
García Diego, M.C. (2011). Inteligencia, Personalidad y Estilos de Aprendizaje. UNED: Tesis Doctoral.
García Diego, Mª C., Mansilla Morales, J. M. y Ceniceros Estevez, J. C. (2016). Los estilos de aprendizaje y la autonomía en el universitario. Actas VII Congreso Mundial Estilos de Aprendizaje. Braganza. En https://cloud.ipb.pt/f/6330d8d509/?dl=1
García Diego, Mª. C.; Mansilla Morales, J. M. y Molina Ferragut, E. (2016). La relativa estabilidad de los estilos de aprendizaje en estudiantes de Magisterio: Estudio longitudinal. Journal of Learning Styles, abril, vol. 9, Nº17. ISSN: 2232-8533. En http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/286/206
García Martín, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Revista de curriculum y formación del profesorado, 16 (1). Recuperado el 12 de julio de 2012 de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART12.pdf.
González Tirados, R. M. (1985). Influencia de la naturaleza de los estudios universitarios en los estilos de aprendizaje de los sujetos. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense.
González, A. (2001). Autorregulación del aprendizaje: una difícil tarea. IberPsicología, 6(1), 30-67.
Honey, P. y Mumford, A. (1986). Using our Learning Styles. Berkshire, United Kingdom: Peter Honey.
Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning development. Nueva York: Prentice Hall.
López, M., y Silva, E. (2009). Estilos de aprendizaje. Relación con motivación y estrategias. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(4), Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_4/Artigos/lsr_4_articulo_3.pdf
Mayor, J.; Suengas, A. y Gonzalez, J. (1993): Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid. Síntesis.
Monereo, C. (coord.) (1994) Estrategias de enseñanza y aprendizaje: formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.
Núñez, J. C., González-Pineda, J., Solano, P. y Rosário, P. (2006). Evaluación de los procesos de autorregulación mediante autoinforme. Psicothema, 18(3), 353-358.
Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En Boekaerts, M., Pintrich, P. Zeidner, M. (Eds.). Handbook of Self-regulation. San Diego: Academic Press.
Pozo, J.I. (1990). Estrategias de aprendizaje. En C. Coll; J. Palacios y A.
Marchesi: Desarrollo psicológico y educación, II. Madrid: Alianza
Reyes, Y. N. (2003). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el autoconcepto y la asertividad en estudiantes del primer año de psicología de la UNMSM. Tesis Doctoral, En http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/tesis/salud/reyes_t_y/contenido.htm
Rosário, P., Núñez, J. C. y González-Pineda, J. (2006). Comprometerse com o estudar na Universidade: «Cartas do Gervásio ao seu Umbigo». Coimbra: Almedina.
Rosário, P., Núñez, J.C., Ferrando, P., Paiva, O., Lourenço, A., Cerezo, R. & Valle, A. (2013). The relationship between approaches to teaching and approaches to studying: A two-level structural equation model for biology achievement in high school. Metacognition and learning, 8, 44-77. doi: 10.1007/s11409-013-9095-6.
Ruiz, B., Trillos, J. y Morales, J. (2006). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación, 13, pp. 441-460.
Torrano, M. y González Torres, A. (2004) http://www.webdocente.altascapacidades.es/Aprendizaje%20Autorregulado/Art_3_27.pdf
Zimmerman, B. (2002). Becoming a self regulated Learner: An Overview. Theory into practice, 41(2), 64-70.
Zimmerman, B. J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Press.
Zimmerman, B. y Schunk, D. (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2ª ed.). Nueva York: Springer-Verlag.
Zusho, A., Pintrich, P. R., y Coppola, B. (2003). Skill and will: The role of motivation and cognition in the learning of college chemistry. International Journal of Science Education, 25, 1081-1.