Vol. 31 (2018): Teaching styles and learning styles II
Monograph: Teaching styles, learning styles II

Approaches to learning, approaches to teaching in Chilean higher education: a comparative analysis

Alejandro Antonio Villalobos Claveria
Universidad de Concepción
Published January 2, 2018

Keywords:

learning approaches, approaches to education, higher education, Chile.
How to Cite
Villalobos Claveria, A. A. (2018). Approaches to learning, approaches to teaching in Chilean higher education: a comparative analysis. Tendencias Pedagógicas, 31, 127–136. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.007

Abstract

This article describes and analyzes the results of a research carried out in 2015 and 2016 in a sample of students and professors from three regional universities on their approaches to teaching and learning..The results obtained show a correlation between the teaching and learning approach in the sample of teachers and students consulted. Gender differences in the type of motivation are recognized, where women have a deeper motivation for their learning. There are also differences in the students according to the type of secondary education, where graduates of high school technical professionals achieve higher levels of motivation and strategies used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asún Inostroza, R., Zúñiga Rivas, C., & Ayala Reyes, M. C. (2013). La formación por competencias y los estudiantes: confluencias y divergencias en la construcción del docente ideal. Calidad en la educación, (38), 277-304.

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000100008

Deisi C., Yunga-Godoy, M. I., Loaiza Aguirre, L. N. Ramón-Jaramillo y Puertas Bravo, L. (2016). Enfoques de la Enseñanza en Educación Universitaria: Una exploración desde la perspectiva Latinoamericana. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado vol. 20 (3), 313-333.

González, C., Montenegro, H., López, L., Munita, I. y Collao, P. (2011). Relación entre la experiencia de aprendizaje de estudiantes universitarios y la docencia de sus profesores. Revista Calidad de la Educación, 35, 21–49.

https://doi.org/10.4067/S0718-45652011000200002

López Segrera, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(2), 267-291. https://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772008000200003

Monroy Hernández, F. (2013). Enfoques de Enseñanza y de Aprendizaje de los estudiantes del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Tesis doctoral. Universidad de Murcia, Facultad de Educación.

Morales Suárez, I., Borroto Cruz, R. y Fernández Oliva, B.. (2005). Políticas y estrategia para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Educación Médica Superior, 19(1), 1. Recuperado http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000100007&lng=es&tlng=es