Vol. 3 (1997): Study plans in teachers education
Artículos

Problem of the new teacher training study plans. A statistical analysis

María Consuelo de la Torre Tomás
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 14, 2015

Keywords:

teacher education, syllabus, teacher college
How to Cite
de la Torre Tomás, M. C. (2015). Problem of the new teacher training study plans. A statistical analysis. Tendencias Pedagógicas, 3, 9–35. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1997.3.ART01

Abstract

This article shows a descriptive analysis about more than 250 Syllabus of Primary School Teacher Training resultant from the Reform of 1991 in Spain relating to the field of Children Education, Primary Educatión, Physical Education, Second language Education and the paper offers general data about its duration and about basic obligatory and optative subjects and a detailed analysis of the phychopedagogical subjects as well, relating to their duration form in wich they are given, naming and contents. This paper also points out different tendencies about the main changes that have taken place relating to the Plan of Studies of Primary School Teaching of 1971, underlying models, similarities between this Reform and that of no university Educational System of 1990 and the profesional orientation of the future teachers. This work contains 7 references, 11 tables and 9 graphs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONSEJO DE UNIVERSIDADES (1990). Reforma de las enseñanzas universitarias. Título: Diplomado en Educación Infantil y Primaria. Opción: Educación Infantil} Educación Primaria} Audición y Lenguaje} Educación Educación Especial} Lengua Extranjera} Educación Física. Observaciones y sugerencias de carácter general formuladas durante el período de información y debate público. Madrid: Ministerio de Educación

VV.AA. (1995). El sistema educativo español 1995. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia - Centro de Investigación y Documentación Educativa.

Ley Orgánica 11/1983 de 25 de agosto (B.O.E. del 1 de septiembre) de Reforma Universitaria.

Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (B.O.E. del 4).

Real Decreto 1497/1987 de 27 de noviembre (B.O.E. del 14 de diciembre) sobre Directrices Generales Comunes de los Planes de Estudio de los títulos universitarios de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional.

Real Decreto 1440/1991 de 30 de agosto (B.O.E. de 11 de octubre) relativo al Título Universitario Oficial de Maestro en sus diversas especialidades y Directrices Generales Propias de los Planes de Estudio conducentes a su obtención.

Real Decreto 1267/1994 de 10 de junio (B.O.E. del 11) sobre modificación de Generales Comunes de los Planes de Estudio de los títulos universitarios de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional.

Resoluciones del Consejo de Universidades por las que se aprueban los Planes de Estudio conducentes a los Títulos de Maestro de las distintas Universidades en las especialidades de Educación Infantil, Educación Primaria, Audición y Lenguaje, Educación Musical, Educación Especial, Lengua Extranjera y Educación Física. Años 1991-1995.