Vol. 2 (1996)
Artículos

Communication and interpersonal relationships

Matilde García García
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 14, 2015

Keywords:

communication, interpersonal relationships, education
How to Cite
García García, M. (2015). Communication and interpersonal relationships. Tendencias Pedagógicas, 2, 1–17. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1996.2.ART001

Abstract

The semantics "communication" serves as a starting point to establish the living situations in which man unfolds in his process of humanization. Some forms of communication are exposed, pointing out the language in the field of education and the estimation of the circumstances in the environment of the child. The aim is to promote "interpersonal communication" as a reciprocal human enrichment towards the approach and conquest of personal identity in the path of maturation and self-creation. Finally, note the distinctive notes of personalization and socialization: Personalization as: Process of individuation = performance of the subject. Process of internalization = identification with oneself, following the ideal self. Socialization as complex exchange of man with the other components of the group or process of interaction between society and the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argyle, M. et al. (1980). Formas de comunicación. Harla, México.

Arroyo, V (1964). La relación médico-enfermo. Rev. de Occidente. Madrid.

Berlo, R. (1971). El proceso de la comunicación. El Ateneo, Buenos Aires.

Bülher, C. (1967). Teoría del Lenguaje. Revista de Occidente, Madrid.

García, M. (1994). La comunicación en la escuela. Rev. Tendencias Pedagógicas. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Publ. U.A.M.

Lain Entralgo, P. (1978). Teoría y realidad del otro. Revista de Occidente. Madrid, 1961. Vol. 11.

Laing, R.D. (1978). Percepción interpersonal. Buenos Aires: Amorrortu.

Leroy, J. (1970). Le dialogue en éducation. París: P.U.F.

López Aranguren, J.L. (1967). La comunicación humana. Madrid: Guadarrama.

Ortega y Gasset, J. (1972). El hombre y la gente. Madrid: Espasa-Calpe.

Redondo, E. (1959). Educación y comunicación. Madrid: C.S.I.C.

Rogers, K., & Kinget, G.M. (1967). Psicoterapia y relaciones humanas. Barcelona: Algaguara.

Scheffler, l. (1970). El lenguaje de la educación. Buenos Aires: El Ateneo.

Soler Puigoriol, P. (1966). El ser indigente del hombre. Madrid: Guadarrama.