Vol. 31 (2018): Teaching styles and learning styles II
Recovering the Past

The Museum of Education of the Faculty of Teachers' Training and Education at the Autonomous University of Madrid

Jesús Asensi Díaz
Universidad Autónoma de Madrid
Published January 2, 2018

Keywords:

culture material, educative investigation, pedagogical history, intrahistory, pedagogical institutions, pedagogical national tests, lexicon and ideology, nationalcatholicism, encyclopedia
How to Cite
Asensi Díaz, J. (2018). The Museum of Education of the Faculty of Teachers’ Training and Education at the Autonomous University of Madrid. Tendencias Pedagógicas, 31, 11–30. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/9133

Abstract

Synthesis of the expositions and performances of these last years that motivated the creation of the Pedagogical Museum in the Teaching Formation Faculty in the UAM. Historical materials value is analyzed to reconstruct the past of our education and some investigation examples are based on original texts and documents, from an ideological point of view and didactical and methodological plans. A brief description of the Pedagogical Museum actual place and its future potentiality closes the report.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cámara, G. (1984). Nacional-catolicismo y escuela: la socialización política del franquismo, 1936-1951. Hesperia.

Escolano, A. (1992). El libro escolar y la memoria histórica de la educación. En El libro y la Escuela. Madrid: ANELE. Ministerio de Educación y Ciencia, Ministerio de Cultura, pág, 77-90.

García Crespo, C. (1983). Léxico e ideología en los libros de lectura de la escuela primaria:(1940-1975). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, Instituto de Ciencias de la Educación.

Garreta, N., y Careaga, P. (1984). Modelos masculino y femenino en los textos de EGB. Madrid: Instituto de la Mujer.

Hernández, J.M., y Sancho, J.M. (1993). Para enseñar no basta con saber la asignatura. México: Paidós.

Otero, L. (1996). Al paso alegre de la paz: enredo tragicómico sobre la escuela franquista y pedagogías afines. Madrid: Plaza y Janés.

Sopeña Monsalve, A. (1994). El florido pensil. Memoria de la escuela nacionalcatólica, 23.

Subirats, M., y Brullet, C. (1988). Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta (Vol. 19). Ministerio de Cultura, Instituto de la Mujer.