Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Characteristics presented by students with different learning styles in collaborative learning environments

Patricia Hurtado Bello
Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey
Rosina Tamez Almaguer
Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey
Armando Lozano Rodríguez
Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey
Published July 4, 2017

Keywords:

learning styles, learning environments, collaborative learning, reflexive style, theoretical style
How to Cite
Hurtado Bello, P., Tamez Almaguer, R., & Lozano Rodríguez, A. (2017). Characteristics presented by students with different learning styles in collaborative learning environments. Tendencias Pedagógicas, 30, 191–206. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.011

Abstract

In the present study they expose the characteristics of students with different learning styles in collaborative learning environments. They explore different teams organised according to their learning styles and investigate their leadership, communication, knowledge sharing and learning new knowledge. The study was carried out under the qualitative method, the CHAEA questionnaire was applied for the identification of learning styles, interviews with the students and recording of observations in a private school in Bogota, Colombia. The data obtained indicate that the predominant style in the students is the reflexive, followed by the theoretical one, the teams conformed by different learning styles present difficulty to work with the same discipline and enthusiasm that the other groups. The data also show that the different styles of learning that students have, to some extent favor collaborative learning more than others, also contributes to improve or enhance their learning style through activities that motivate them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C.; Gallego, D. y Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.

Alonso., Gallego, J., & Honey, P. (1999). Los Estilos de Aprendizaje. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.

Bandler, R. y Grinder, J. (1980). De sapos a príncipes. Madrid, España: Gai.

Butler, A. (1982). Learning Style across Content Areas, in Students Learning Styles and Brain Behavior: Programs, Instrumentation, Research, Virginia, p. 32.

Cabrera, J., y Fariñas, G. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual [Versión electrónica]. Revista Iberoamericana de Educación, 37(1), 1-9.

Chacón, M. y Suárez, M. (2006). La valoración del saber pedagógico desde la relación teoría – práctica: Una consideración necesaria en la formación de docentes. Revista de Ciencias de la ’Educación, XXX, p.301–313.

Dunn, R. y Dunn K. (1984). La enseñanza y el estilo individual del aprendizaje. Madrid España: Anaya.

Gardner, H. (1987). La teoría de las inteligencias múltiples. Distrito Federal, México. Fondo de Cultura Económica.

Gentry, J.A. y Helgesen, M.G. (1999): “Using Learning Style Information to Improve the Core Financial Management Course”. Financial Practice and Education, Spring-Summer 1999.

Giroux, S., y Tremblay, G. (2004). Metodología de las ciencias humanas. La investigación en acción. Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

Guild, P., & Garger, S. (1985). Marching to Different Drummers, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), p. 6.

Herrmann, N. (1999). The Theory Behind the HBDI and Whole Brain Technology. EE.UU.: Herrmann International.

Honey, P y Mumford. (1986).The manual of Learning Styles. Maidenhead, United Kingdom: Ardingly House.

Honey, P. y Mumford, A. (1986). Using our Learning Styles. Berkshire, U. K.: Peter Honey

Hunt, D. (1979). Learning Styles and student needs: An introduction to conceptual level. En Students Learning Styles: Diagnosing and Prescribing Programs. Reston, Virginia: NASSP. 27-38. Investigación. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Johnson, D. y Johnson, T. (1998). Active learning: cooperation in the college classroom. Edina, MN: Interaction Bool Company.

Jonassen, D. (1991). Evaluating constructivistic learning. Educational technology, 31(9).

Kolb, D. (1976). Learning Style Inventor: Technical Manual. Englewood Cliffs, New Jersey, USA: Prentice Hall.

Kolb, D. (1984). Experiential Learning; experience as the source of learning and development. Upper Saddle River, New Jersey, USA: Prentice Hall

Litwin, Edith (2000). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda

para la enseñanza superior. Madrid, España: Paidos

Lozano, A. (2001). Estilos de aprendizaje y enseñanza. Un panorama de la estilística educativa. Editorial Trillas. D.F., México. 1ª. Edición

Lozano, A. (2008). Estilos de aprendizaje y enseñanza: una perspectiva a la estilística educativa. Distrito Federal, México: Tillas.

Lozano, A., Valdés, D., Sánchez, A. y Duque, E. (2011). Uso de Google Docs como herramienta de construcción colaborativa tomando en cuenta los estilos de aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8 (1), 23-39.

Sotillo, J. (2014). El cuestionario CHAEA-Junior o cómo diagnosticar el estilo de aprendizaje en alumnos de primaria y secundaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7 (13), pp. 182-201.

Stake. R. (1998). Investigación con estudio de casos. (4a. Ed.). Madrid, España: Morata.

Stigliano, D. y Gentil, D. (2006). Enseñar y Aprender en grupos cooperativos Argentina: Novedades Educativas.

Referencias webgráficas

Alonso, C. (2008). Estilos de aprendizaje. Presente y futuro. Revista de Estilos de aprendizaje, 1, 4-15. http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_1/lsr_1_abril_200 8.pdf Consultado el 26 de abril de 2012

Felder, R. M. y Silverman, L. K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education [Versión electrónica]. Chemical Engineering Education, 78(7), 674–681. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-1988.pdf. [Consulta: 2014, Diciembre 01].

Serrano, R., Muñoz, J.M. y López, I. (2012). Valoración por los estudiantes de la licenciatura en psicopedagogía, de una experiencia Innovadora basada en estrategias de aprendizaje colaborativo y el uso del courselab. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 13 (1), 437-458. Rescatado de http://campus.usal.es/~revlstas_trabajo/lndex.php/revlstatesl/artlcleAdew/8820/9024.