Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Strategies to enhance emotional intelligence in early childhood education: application of Mayer and Salovey

María Cinta Aguaded Gómez
Universidad de Huelva
Jennifer Valencia Valencia
Universidad de Huelva
Published July 4, 2017

Keywords:

emotional intelligence, emotional comprehension, regulation, expression of feelings
How to Cite
Aguaded Gómez, M. C., & Valencia Valencia, J. (2017). Strategies to enhance emotional intelligence in early childhood education: application of Mayer and Salovey. Tendencias Pedagógicas, 30, 175–190. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.010

Abstract

This paper aims to describe the results of: working with emotional intelligence through the Model of Mayer and Salovey with children of the Second Cycle of Early Childhood Education of CEIP Juan Ramón Jiménez, Huelva. The implementation came from a latent need to foster emotional intelligence in the nursery classrooms and the lack of work of emotions on the part of the nursery teachers. Once were reviewed models provided by various experts in the field were proposed a series of strategies which include a set of activities to enable students to identify and understand their emotions, express their feelings and reach the regulation of them. The results show a significant difference between the control group and the experimental group based on the evaluation rubrics used, the scales of estimation and the class diary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Mesas, A., Arribas Álvarez, José M., Bisquerra Alzina, R., Etxebarría, I., Fernández-Berrocal, P., López-Sánchez, F., Ruiz, D., Yus Ramos, R., Zaccagnini Sancho, José L. (2008). Educación emocional y convivencia en el aula. España: Secretaría General Técnica Subdirección General de Información y Publicaciones.

Aguaded M. C. & Pantoja, M. J. (2015). Innovar desde un proyecto educativo de inteligencia emocional en primaria e infantil. Tendencias pedagógicas, (26), 69-88.

Ahmed, M. D. Actividades de relajación en educación infantil y primaria.

Berrocal, P. F., & Pacheco, N. E. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, (54), 63-94.

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de educación, 332(2003), 97-116.

Flores, M. M. T., & Tovar, L. A. R. (2005). Y modelos de inteligencia emocional.

Frost, S. (2016, 4 marzo). Actividades para hacer con niños sobre los sentimientos. Recuperado de: http://www.ehowenespanol.com/actividades-ninos-entimientos-lista_43002/

García-Fernández, M., & Giménez-Mas, S. I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(6), 4.

Hose, C. (2016, 4 marzo). Juegos para enseñarles a los niños sobre las emociones. Recuperado de: http://www.ehowenespanol.com/juegos-ensenarle-ninos-emociones-info_93199/

López, È. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, (54), 153-168.

Mercadé, A. (2016, 20 febrero). Los 8 tipos de inteligencia según Howard Gardner: la teoría de las inteligencias múltiples. Recuperado de: https://transformandoelinfierno.com/2012/12/19/los-8-tipos-de-inteligencia-segun-howard-gardner-la-teoria-de-las-inteligencias-multiples/

Miñaca Laprida, M. I., Hervás Torres, M., & Laprida Martín, I. (2013). Análisis de programas relacionados con la educación emocional desde el modelo propuesto por Salovey& Mayer.

Molero, C., & Vicente, S. (1998). Del concepto de inteligencia: una aproximación a la inteligencia emocional. Revista latinoamericana de Psicología, 30(1), 11-30.

Moreno, C. (2016, 4 marzo). Estrategia de conducta. Recuperado de:http://actividadesdidacticasprimaria.blogspot.com.es/2013/12/estrategia-de-conducta.html

Papalia&Wendkos‐Olds (2016, 20 febrero). Tema 8: la inteligencia. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/12917/8/Tema%208.%20Inteligencia..pdf

Peinado, A. (2016, 4 marzo). Actividades para el reconocimiento de las emociones en educación infantil. Recuperado de: http://www.slideshare.net/peinado74/actividades-reconocimiento-emocioneeducacion-infantil-16033727

Salguero, M. J. C. (2011). Importancia de la inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los niños/as de Educación Infantil. Pedagogía magna, (11), 178-188.

Urbieta, J. M. E., Garayalde, K. A., & Iglesias, D. L. (2011). Diseño de rúbricas en la formación inicial de maestros/as. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria (REFIEDU), 4(3), 156-169.