Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Integration of information and communication technologies in school city of Osorno, Chile

Yorka Tatiana Ortiz Ruiz
Universidad de Los Lagos
María Isabel Aravena
Universidad de Los Lagos
Published July 4, 2017

Keywords:

integration of ICT, teaching practices, education
How to Cite
Ortiz Ruiz, Y. T., & Aravena, M. I. (2017). Integration of information and communication technologies in school city of Osorno, Chile. Tendencias Pedagógicas, 30, 131–152. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.008

Abstract

This article reports the results of a cross-sectional descriptivequantitative investigation, which seeks to identify the influence of different variables related to the integration of Information and Communication Technologies in fifth and sixth grades of the school "El Labrador" of Osorno, Chile. Thus, among the strengths recognized there is the fact of a positive perception about the integration of ICT, which is done at the level of teaching and learning practices, and the fact of assuming a need for technical and educational management updating. While, as a weakness, there is a lack of awareness of the Ministry concerning the project "Enlaces", which although present, does not have a major impact on the students’ learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belloch, C. (2012) Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. Disponible en http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

Castells, M. (2001). La era de la información. Vol 1. La Sociedad Red. Segunda edición, p 60, Madrid, España, Alianza Editorial S.A.

Emol, Ciencia y Tecnología. Estudio demuestra el poder de las redes sociales en el consumo de noticias de los chilenos. Consultado el 14 de junio de 2015 de http://www.emol.com/noticias/tecnologia/2013/05/03/596746/estudio-demuestra-el-poder-de-las-redes-sociales-en-el-consumo-de-noticias-de-los-chilenos.html

Hernández, r.; Fernández, c., y Baptista, p. (2010). Metodología de la Investigación. 5° edición. México: McGraw Hill Interamericana.

ISTE (2007). Estándares Nacionales de Tecnologías de Información y Comunicación para Estudiantes. Consultado el 11 de febrero de 2015 de http://www.eduteka.org/estandaresestux.php3

Kont J. (2014). Estudio de Redes Sociales en Centroamérica. Disponible en:http://redes-sociales.ilifebelt.com/

Marqués, P. (2000), Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación, Consultado el 28 de enero de 2015 de http://www.peremarques.net/docentes.htm.

Ministerio de Educación (2013). Matriz de Habilidades TIC para el aprendizaje. Enlaces, Centro de Educación y Tecnología. Disponible en: http://www.enlaces.cl/index.php?t=44&i=2&cc=2285&tm=2

Ministerio de Educación (2010). Competencias y Estándares TIC para la profesión docente Disponible en: http://www.enlaces.cl/portales/competenciastic/index.html

Nafría, I. (2007). Web 2.0: El usuario, el nuevo rey de Internet. Gestión 2000.

Peña et al (2006), Percepciones de Jóvenes acerca del uso de las tecnologías de la información en el ámbito escolar. Centro de Investigación y Difusión Poblacional de Achupallas Viña del Mar, Chile.

Sabino, C. (2002). El proceso de investigación. Editorial Panapo de Venezuela.