Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Teaching styles of teachers, a study on the planning, conduction and evaluation they perform in the classroom

Javier Loredo Enríquez
Universidad Iberoamericana
Belinde García Cabrero
Universidad Nacional Autónoma de México
Karina Mireya Cobo
Universidad Iberoamericana
Published July 3, 2017

Keywords:

teaching patterns, higher education, teaching practice, planning, classroom management, assessment
How to Cite
Loredo Enríquez, J., García Cabrero, B., & Cobo, K. M. (2017). Teaching styles of teachers, a study on the planning, conduction and evaluation they perform in the classroom. Tendencias Pedagógicas, 30, 17–36. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.001

Abstract

Teacher training at the university level in Mexico requires rethinking the strategies established so far, in view of the lack of effectiveness they have shown in improving teachers' work, both before and during the interaction with the students, during teacher's reflection and his evaluation of the impact of the planning, conduction and evaluation strategies used. International research shows that the correlations between training programs and learning outcomes depend largely on the time spent, which should be greater than 60 hours to have an impact on improving teachers' performance. In addition, in order for teaching activities to have an impact on students' learning, it is necessary to explore other factors related to teaching practices that have shown to be predictors of students' academic performance. The research that is reported in this article focuses on finding regularities in the styles of teaching that are present in a sample of 38 teachers from different disciplines who have been successful and recognized institutionally as good teachers, seeking to characterize what they do in significant moments of teaching such as the planning of the course and the planning of each session, the conduction of the class and the evaluation of earning, relating these data to control variables that identify the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbesu, M. I., Loredo, J., y Monrroy, M. (2003). Alternativas innovadoras en la evaluación de la docencia. Revista de La Educación Superior, XXXII (3) (127), 101–111. Recuperado en http://publicaciones.anuies.mx/revista/127 DOI: 127/3/8/

Ausubel-Novak-Hanesian (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México, 2° Ed.Trillas

Bixio, C. (2004). Como planificar y evaluar en el aula. Propuesta y ejemplos. Rosario; Homo-sapiens Ediciones, consultado en 2016 en: https://es.scribd.com/doc/118146570/113347157-Bixio-Como-Planificar

DOI: 118146570/113347157

De Lella, C. (1999). Modelos y tendencias de la formación docente. Consultado el 25 de febrero de 2008 en: http://www.oei.es/cayetano.htm

Escamilla, J. (2011). Selección y Uso de Tecnología Educativa. México: Editorial Trillas. Tercera edición.

Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In E. A. Linnenbrink-Garcia & R. Pekrun (Eds.), International Handbook of Emotions in Education (pp. 494-519). New York: Routledge.

García-Cabrero, B. y Espíndola, S. (2004). Las contribuciones de la investigación sobre la práctica educativa. En M. Rueda (Coord.), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, España y Brasil (pp. 251-262). México: UABJO-ANUIES.

García, B., Loredo, J., Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial, 1-15. Disponible en: http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-garcialoredocarranza.html DOI: 200/345

García-Cabrero, B., Loredo, J., Carranza, G., Figueroa, A., Arbesú, I., Monroy, M. y Reyes, R. (2008). Las aproximaciones teórico-metodológicas en los trabajos de la RIED: consideraciones en torno a la construcción de un modelo de evaluación de la práctica docente. En M. Rueda (Ed.), La evaluación de los profesores como recurso para mejorar su práctica (pp. 162-220). México: IISUE-UNAM-Plaza y Valdés.

Hattie, J. (2008) Visible Learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating

to achievement. New York, Routledge.

Kane, Sandretho y Heath (2004). An Investigation into Excellent Tertiary Teaching: Emphasizing Reflective Practice, en: Higher Education, vol. 47, num. 3, pp. 283-310

Llena, A.; Paris, E.; Quinquer, D. Planificación y análisis de la práctica educativa. Barcelona: Editorial Graó, 2003, 143 p.

Loredo, J., Romero, R., y Inda, P. (2008). Comprensión de la práctica y la evaluación docente en el posgrado a partir de la percepción de los profesores. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial (2008). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/155/15511127009.pdf DOI: 155/15511127009

McKeachie, W. (1999). Teaching Tips. Strategies, research, and theory for college and university teachers. USA: Houghton Mifflin Company

Massa, S. (2014). The development of critical thinking in primary school: the role of teachers’ beliefs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 387-392. Disponible en: http://ac.els-cdn.com/S1877042814034922/1-s2.0-S1877042814034922-main.pdf?_tid=dbc4c572-0e8a-11e7-99ef-00000aacb35e&acdnat=1490137701_c3acd080fd540252315ebf08eff8cf17

DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.05.068 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.068

Ponce, S. y Alcántara, Manuel. (2012). La formación de profesores: Propuestas y respuestas, México, Unibersidad Autónoma de Baja California y Juan Pablos Editores.

Saroyan y Snell (1997), Higher Education, Vol. 33, No. 1 (Jan., 1997), pp. 85-104Published by: Springer

Shulman,L.S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform, Harvar Educational review, 57(1), 1-2 https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shulman, L.S. (1986). Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching: a contemporary perspective, en M.C. Wittrock (Dir.), Handbook of Research on Teaching, (3ª ed.) (pp. 3‐36)

Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, United States: Harvard University Press.

Woolfolk, A., Davis, H & Pape, S.J. (2006). Teacher knowledge and beliefs. En: Handbook of Educational Pychology, pp. 715-737.

Zabala, A. (2002). La práctica educativa. Cómo enseñar. Barcelona: Graó