Vol. 28 (2016): Education and higher education in the Iberoamerican context
Miscellany

EMOTIONAL EDUCATION PROGRAM HAPPY 8-12 FOR THE ASSISTANT CONFLICT RESOLUTION.

Pilar Mireya Rueda Carcelén
Universidad de Lleida
Bio
Enric Cabello
Universidad de Lleida
Bio
Gemma Filella
Universidad de Lleida
Bio
Maria Concepció Vendrell
Universidad de Lleida
Bio
Cover of Tendencias Pedagógicas volume 28
Published June 17, 2016

Keywords:

Video game, emotional education, assertive conflict resolution, Happy 8-12, coexistence
How to Cite
Rueda Carcelén, P. M., Cabello, E., Filella, G., & Vendrell, M. C. (2016). EMOTIONAL EDUCATION PROGRAM HAPPY 8-12 FOR THE ASSISTANT CONFLICT RESOLUTION. Tendencias Pedagógicas, 28, 153–166. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.011

Abstract

The aim of this article is to present the emotional education program Happy 8- 12 and the assessment made by the teachers and students of the program. This game is a teaching tool that helps teachers to train conflict resolution assertively their students through a process of emotional regulation. The game features twenty conflicts between boys and girls aged between eight and twelve. The assessment of the game by the students participating in the research (is very positive, highlighting the availability, understanding and fun. The faculty participant valued the ability to simulate real contexts that presents the game, and the possibility of systematizing the process of conflict resolution offered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid. Síntesis.

Cerezo, F., & Esteban, M. (1992). La dinámica bully-víctima entre escolares. Diversos enfoques.

Díaz-Aguado, M. (1996). Programas de educación para la tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Cuatro volúmenes y dos videos. Madrid: Instituto de la Juventud, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Díaz-Aguado, M. (2002). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.

Díaz-Aguado, M.J. (1992). Educación y desarrollo de la tolerancia. Cuatro volúmenes y un vídeo. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Dodge, K.A., Bates, J.E., & Petit, G.S. (1990) Mechanisms in the cycle of violence. Science, 250, 1678-1683.

Dougherty, L.R. (2006). Children’s emotionality and social status: A meta-analytic review. Social Development, 15 (3), 394-417.

Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2008). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de educación, 29(1), 1-6.

Fernández, I. (2002). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Narcea.

Filella, G. (2014). Aprendre a conviure. Barcelona: Barcanova.

Filella, G., Pérez, N., Cabello, E., Ros-Morente, A. (en prensa). Evaluación del programa de Educación Emocional “Happy 8-12” para la resolución asertiva de los conflictos entre iguales. Revista de Educación.

Fisher, R., & Shapiro, D. (2005). Beyond reason: Using emotions as you negotiate. Penguin.

Friedman, R., Anderson, C., Brett, J., Olekalns, M., Goates, N., Lisco, C. (2004). The positive and negative effects of anger on dispute resolution: Evidence from electronically mediated disputes. Journal of Applied Psychology, Vol 89 (2), 369-376.

Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Goleman, D. (2006). Inteligencia social. Barcelona: Kairós.

Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O’Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., et al. (2003).Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58, 466–474.

Ibarrola,S. e Iriarte, C. (2012). La convivencia escolar en positivo. Madrid: Pirámide.

Marín, V. y García, M. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 26, 113-119.

Medina, M. (2010). La prevención de la violencia: la implicación de la comunidad educativa para evitar situaciones de acoso escolar. Bordón. Revista de pedagogía, 62 (1), 93-107.

Murphy, B.C. y Eisenberg, N. (2005). An integrative examination of peer conflicto: childern’s reported goals, emotions and behaviours. Social Development, 11 (4), 534-557.

Ortega, R. (Dir.). (2008). Disciplina y gestión de la convivencia. 10 ideas clave. Barcelona: Graó.

Ortega, R. y Del Rey,R. (2004). Construir la convivencia. Barcelona: Edebé.

Redorta, J., Bisquerra, R., Obiols, M. (2006). Emoción y conflicto. Aprenda a manejar las emociones. Barcelona: Paidós.

Riggs, N.R., Greenberg, M.T., Kushe, C.A., & Pentz, M. (2006). The mediational role of neurocognition in behavioral outcomes of a social-emotional prevention program in elementary school students: effects of the PATHS curriculum. Prevention Science, 7, 91-102.

Rimm-Kaufman, S. E., Larsen, R. A. A., Baroody, A. E., Curby, T. W., Ko, M., Thomas, J. B., Merritt, E. G., Abry, T., & DeCoster, J. (2014). Efficacy of the Responsive Classroom approach: Results from a 3-year, longitudinal randomized controlled trial. American Educational Research Journal, 1–37.

Salovey, P., y Mayer,J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality,9, 185-211.

Spinrad, T., Eisenberg, N., Harris, E., Hanish,L., Fabes,R., Kupanoff,K.,Ringwald,S & Holmes, J. (2004). The relation of children’s everyday nonsocial peer play behavior to their emotionality, regulation, and social functioning. Developmental psychology. 40 (1), 67-80.

Torrego, J. (Coords.). (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia: estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.

Weissberg, R. & O’Brien, M.(2004). What works in school-based social and emotional learning program for positive youtuh development. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 591, 86-97.