Vol. 26 (2015): Early Childhood Education
Miscellany

The Jesus Asensi Museum in the context of pedagogical museums

Nuria García Andújar
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 27, 2015

Keywords:

museums of education, education degrees, interdisciplinarity, didactics, school supplies
How to Cite
García Andújar, N. (2015). The Jesus Asensi Museum in the context of pedagogical museums. Tendencias Pedagógicas, 26, 287–306. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2138

Abstract

This current work expect to be an approach to the Educational Museums Theme and, in special case of Jesús Asensi Educational Museum from the Education Faculty in Autonoma University of Madrid, opened in 2011. From the beginning, Museums of Education were institutions related to the Universities and additional to the training in the Pedagogical and Educational trend that appeared in Europe and innovations in school supplies. Nowadays this link is lost, the same as its primary function guiding new teachers. For this, it’s necessary a new revitalization from inside of the Degrees in Education and the didactic guides related to the contents, resources and supplies for learning from the History of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrillo, I. (2011). Los museos pedagógicos y la proyección cívica del patrimonio educativo. Gijón: Trea.

Collelldemolt Pujadas, E. (2010). Los museos virtuales de Educación en España en El Patrimonio Histórico- Educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.

García del Dujo. A. (2010). El museo pedagógico de Madrid a la luz de los museos europeos. Historia De La Educación, 2.

García del Dujo. A. (2010). El museo pedagógico nacional y las corrientes pedagógicas contemporáneas. Historia De La Educación, 4.

García del Dujo, A., (1985). Museo Pedagógico nacional (1882-1941): Teoría educativa y desarrollo histórico. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. Ice.

García González, F. (2010). Reseña de los museos de educación españoles. Museo del niño, Albacete.

Hernández Fraile, P. (1987). Museo pedagógico nacional. Boletín De La ANABAD, (4), 615-620.

Ossenbach Sauter, G. y Somoza Rodríguez, M. (2010). Los museos pedagógicos virtuales y la enseñanza de la Historia de la Educación: posibilidades y desafíos. El Patrimonio histórico- educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.

Paredes, J. y Herrán, A, de la.(2009). “Jesús Asensi, una vida dedicada al magisterio” en Tendencias pedagógicas, 14. Madrid: Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Facultad de Formación del profesorado y Educación, Universidad Autónoma de Madrid.

Paredes Labra, J. (2010). Museo Pedagógico Virtual vivo: un proyecto de formación inicial de una universidad expandida hoy para una escuela expandida mañana. Tendencias Pedagógicas, 16. Madrid: Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Facultad de Formación del profesorado y Educación, Universidad Autónoma de Madrid.

Ruiz Berrio, J. (2002). Pasado, presente y porvenir de los museos de Educación en La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada, coord.: Escolano Benito, A., y Hernández Díaz, J.M. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Ruiz Berrio, J. (2006). Historia y museología de la educación en Historia de la Educación, 25. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Ruiz Berrio, J. (2010). Los museos de Educación y la Historia de la Educación. El Patrimonio histórico- educativo. Su conservación y su estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.